Foodblogswap: Pindakip met rijst

Voor de Foodblogswap van deze maand mocht ik koken van het blog ‘Colours ’n Cooking’.
Dit blog is van de 19-jarige studente Maaike. Sinds haar 12de levensjaar is ze al vegetariër. Sinds begin dit jaar eet ze zelfs veganistisch. Ze is dol op kleurrijke gerechten en bezoekt graag een restaurantje.

Met het hele veganisme heb ik, eerlijk gezegd, weinig… oftewel niks eigenlijk. Ik ben opgegroeid met een stevige varkenslap en een flinke portie stoofvlees. Die gewoonte heb ik nu inmiddels 33 jaar… een leven zonder vlees, kip (ook de eitjes) of vis zou ik me niet kunnen voorstellen.
Ook mijn vriend is erg op vlees gesteld. Een maaltijd zonder vlees is dan ook geen maaltijd!
Tja… het zit hier diepgeworteld.
Maar wat een ander doet… dat moeten ze natuurlijk zelf weten. Ik vind het heel knap dat mensen het kunnen.

fbs nov.jpg

Het blog van Maaike ziet er overzichtelijk uit. Het bevat heerlijke hoofdgerechten maar ook voor nagerechten kun je er terecht.
Zelf kwam ik al vlug uit bij de ‘pittige vegan pindakip met rijst en groenten’. Het gerechtje ziet er enorm smakelijk uit en bevat gewone dagelijkse ingrediënten waarvan ik er al veel in huis had.
Ik las dat Maaike van oranje kleuren in haar gerechten houdt. Om dat kleurtje toe te voegen gebruikte ik een wortel. Verder voegde ik wel een gewone kipfilet toe en liet ik de tomaten weg (we houden hier nu eenmaal niet zo van).

Ingrediënten:

  • 2 dikke kipfilets
  • 250 gram basmatirijst
  • 180 gram fijne erwten, diepvries
  • 180 gram boontjes, diepvries
  • 1 wortel
  • 3 cm verse gember
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 3 theelepels sambal
  • 50 gram gebakken uitjes
  • 50 gram ongezouten pinda’s
  • 3 eetlepels pindakaas
  • 400 ml kokosmelk (1 blik)
  • olijfolie

Bereiding:

  • Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Laat uitlekken en houd apart.
  • Schil de wortelen en snijd hem in kleine blokjes.
  • Schil de gember en snijd deze fijn.
  • Verwarm een pan met water en kook de wortelen gedurende een 4-tal minuten.
  • Voeg dan de boontjes bij de wortelen en kook dit zo’n 2 minuten.
  • Voeg dan de erwten toe (bij de boontjes en wortel) en kook dit nog eens 2,5 minuut.
  • Giet dan de groenten af. Houd apart.
  • Meng de sojasaus en sambal in een kommetje.
  • Verwarm een braadpan met een scheutje olijfolie. Bak hierin de kip met de gember gedurende een 2-tal minuten.
  • Voeg dan de sambal-sojasaus toe. Roer goed door.
  • Voeg dan het blik kokosmelk en de pindakaas toe. Laat op halfhoog sudderen totdat de saus indikt. Roer af en toe om.
  • Verwarm een wokpan met een scheut olijfolie. Doe de rijst erin. Roer er de wortel, boontjes en erwten doorheen.
  • Doe de rijst en kip op het bord. Werk dit af met wat pinda’s en gebakken uitjes.

 

 

 

 

2 gedachtes over “Foodblogswap: Pindakip met rijst

Plaats een reactie