Foodblogswap: Pittige hummus

Voor de Foodblogswap van deze maand  maakte ik een recept van het Engelstalige blog ‘That Healthy Kitchen‘. Dat blog is van de Nederlandse Emma die haar inspiratie kan vinden in groenten en fruit en houdt van gezond eten. Het ene recept is al iets uitgebreider dan het andere maar het is vooral vegetarisch of zelfs vegan.
Een totaal andere insteek dan mijn blog… 🙂
Ik moest dus even zoeken hoewel ik alles er wel heerlijk uit vond zien!
Ik kwam vaker ingrediënten tegen die ik niet zomaar in mijn voorraadkast heb staan en dus ook nooit gebruik. Een blik kikkererwten stond nog wel in een hoekje van de voorraadkast te wachten om gebruikt te worden in een leuk recept. Dus daar ging ik mee aan de slag!

Het werd het recept van de geroosterde paprika hummus maar dan omgevormd tot een pittige peperhummus.
De drie paprika’s die gebruikt werden in het originele recept liet ik achterwege maar de andere ingrediënten gebruikte ik allemaal. Om de extra pittigheid te geven, ging er een verse rode peper in en een koffielepel tomatenpuree.
Het resultaat was een heerlijke, ietwat pittige hummusdip.

foodblogswap april 2018 pittige hummus

Ingrediënten:

  • 400 gram kikkererwten, uit blik
  • 2 tenen knoflook
  • 1 rode peper
  • 60 gram sesamzaadjes
  • 1 citroen
  • 1 koffielepel tomatenpuree
  • 2 theelepels komijnpoeder
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 1 theelepel cayennepeper
  • 6 eetlepels olijfolie

Bereiding:

  • Verwarm een braadpannetje met daarin de sesamzaadjes. Laat de sesamzaadjes licht bruin kleuren. Haal ze daarna van het vuur. Hou een kleine hoeveelheid apart ter garnering.
  • Snijd de peper in grove ringen. Hou eventueel een paar fijne ringetjes apart ter garnering.
  • Snijd de knoflook in stukken.
  • Giet de kikkererwten goed af, spoel ze even kort onder de kraan.
  • Doe de kikkererwten in een hakmolen.
  • Rasp de schil rondom van de citroen en voeg die bij de kikkererwten.
  • Snijd de citroen door en pers het sap bij de kikkererwten. Let op dat er geen pitjes tussen de kikkererwten verdwijnen!
  • Doe er dan de rode peper, knoflook, sesamzaadjes, tomatenpuree, komijnpoeder, paprikapoeder, cayennepeper en olijfolie door.
  • Hak nu alles tot een glad mengsel.
  • Is het mengsel nog té stevig? Voeg dan een beetje olijfolie toe tot de gewenste dikte wordt bereikt.
  • Doe de hummus in een schaaltje en werk af met rode peper en sesamzaadjes.

Heerlijk als dip of op een broodje!

 

Plaats een reactie