FOODBLOGSWAP: Duiveltjesvlees

Ook deze maand doe ik weer met veel plezier mee met de Foodblogswap!
Ik mocht dus op zoek gaan naar een recept van een ander toegewezen blog. Dit keer werd het het blog van Inge, ‘Knoeien met Inge’.
Zij heeft een passie voor koken, eten en reizen.
Waarom haar blog het woord ‘knoeien’ in de titel heeft… I don’t know! Want de foto’s van haar gerechten zijn plaatjes! Heel fris en alles behalve geknoei! 🙂

Haar gerechten zijn verdeeld in zoet en hartig. Hoewel zoet ook lekker is, maak ik het zelden en bij gebrek aan oven sla ik die rubriek maar even over.
Bij hartig zie ik eigenlijk verschillende mogelijkheden: kiprollade, roomkaastruffels, vistaco’s… het kiezen is dus moeilijk! Toch besluit ik voor het recept ‘Mama’s duuveltjesvlees’ te gaan. Een gerecht dat oorspronkelijk uit Indonesië komt en regelmatig door de mama van Inge gekookt wordt.
Ideaal om te serveren voor een grotere groep mee-eters! Opscheppen maar…

fbs juli 2017

Bij de foodblogswap is het de bedoeling om een kleine twist te geven aan het gerecht.
Ik probeer dus iets meer groenten toe te voegen… paprika en bosui. Daarbij heb ik het pakje ‘nasikruiden van Conimex’ weggelaten. Met de specerijen uit mijn voorraadkastje kwam ik ook al een eind! De pindakaas heb ik uiteindelijk ook niet gebruikt omdat die blijkbaar een maandje over de datum was… 😉

Ingrediënten:

  • 600 gram kipfilet of kipdijfilet
  • 2 kleine uien
  • 600 gram gebroken sperziebonen
  • 125 gram taugé
  • 2 rode puntpaprika
  • 3 stengels bosui
  • 3 tenen knoflook
  • 8 eetlepels tomatenketchup
  • 8 eetlepels ketjap manis
  • 6 eetlepels azijn
  • 4 koffielepels sambal
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 200 ml slagroom
  • 1 koffielepel paprikapoeder
  • 1 flinke koffielepel ras-el-hanout
  • peper
  • zout
  • kokosolie (kan ook olijfolie of klontje boter)

Bereiding:

  • Snijd de kipfilet in grove stukken.
  • Snijd de uien in halve dunne uienringen.
  • Snijd de knoflook fijn. Houd 1/3 apart voor later.
  • Doe de kipfilet in een kom en laat het minstens een halfuurtje marineren in de ketjap, ketchup, sojasaus, 2 tenen knoflook, sambal, azijn, paprikapoeder, ras, peper, een snufje zout en de helft van de uienringen. Bedek met folie. Marineren kan ook makkelijk in een afsluitbaar diepvrieszakje. Leg het daarna in de koeling.
  • Snijd de paprika in dunne reepjes.
  • Snijd de bosui in ringen.
  • Verwarm een wok met een scheut olie.
  • Bak daarin de ui glazig aan, samen met de knoflook.
  • Voeg daarna de paprika en bosui toe. Roer dit gedurende een 5-tal minuten door elkaar.
  • Doe dan de kipfilet (met de hele marinade) erbij en laat op halfhoog vuur zachtjes pruttelen. Doe dit gedurende 15 à 20 minuten. Het deksel kan dan op de pan.
  • Ondertussen kook je de boontjes in wat gezouten water gedurende 10 minuten.
  • Giet na het pruttelen de slagroom bij de kip. Roer dit goed door gedurende 5 minuten, zonder deksel.
  • Voeg tenslotte de boontjes en taugé toe. Roer er die doorheen.

Heerlijk met frietjes of rijst.

Een gedachte over “FOODBLOGSWAP: Duiveltjesvlees

Plaats een reactie