Foodblogswap: Kip met rijst uit de oven

Deze maand mocht ik koken van het blog ‘Het eten is klaar’. Dit foodblog is van René, een mannelijke foodblogger. De foodblog van Réne bevat een mooie verzameling recepten uit binnen- en buitenland. Hij reist (en blogt) dan ook graag met (over) de caravan.
In de rubriek ‘Appelmoestuin’ wordt er bewuster gekookt met seizoensproducten, groenten uit eigen moestuin en producten uit eigen land.

Na wat speuren op zijn blog was ik er eigenlijk al vlug uit… het zou de kip met rijst casserole worden. In een casserole wordt het vlees, de groente en de rijst in de oven gegaard. Met het voordeel dat alle smaak in de pot blijft. En dat vind ik nu wel eens leuk want dan kan ik mijn BK pan daar ook eens voor gebruiken.

Dat ik voor dit gerecht koos, is eigenlijk niet zo verrassend. Ik ben gek op kip en op rijst. Al eet ik, sinds ik mijn vriend ken, veel minder rijst dan voorheen. Mijn vriend houdt er niet van dus komt de aardappel veel vaker op tafel. Ook lekker maar mijn portie rijst mis ik soms wel. Met deze foodblogswap had ik een leuk excuus.
En gelukkig… mijn vriend vond het gerecht uiteindelijk wel erg lekker! We hebben er dan ook flink van gegeten.

Als extra toevoeging deed ik er prei bij. Deze had ik toevallig nog liggen en leek me er goed bij te passen. De bereidingstijd in de oven ging wel beduidend sneller dan in het originele recept. Bij mij was de rijst al na 20 minuten gaar en het vocht was volledig verdampt.

1-IMG_8603

Ingrediënten (voor 4 personen):

  • 4 dikke kipfilets
  • 1 ui
  • 1 koffielepel knoflookpuree
  • 300 gram champignons
  • 1 prei
  • 300 gram witte rijst (vb. toverrijst van Lassie)
  • 75 ml sherry
  • 500 ml kippenbouillon (kokend water met 2 koffielepels kippenbouillonpoeder)
  • 125 gram zure room
  • 100 gram room
  • 1 theelepel gedroogde rozemarijn
  • 1 theelepel gedroogde oregano
  • 1 theelepel gedroogde peterselie
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • 1 theelepel gedroogde basilicum
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • zout
  • peper
  • bosje verse basilicum
  • olijfolie

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Snijd de kip in kleine blokjes.
  • Snijd de ui fijn.
  • Snijd champignons in plakjes.
  • Snijd de prei in dunne ringen.
  • Verwarm de (ovenvaste) braadpan met wat olijfolie.
  • Braad de kippenblokjes rondom bruin aan en haal ze uit de braadpan.
  • Doe opnieuw een beetje olijfolie in de braadpan. Voeg de ui en knoflookpuree toe. Bak de ui tot ze glazig is. Roer goed om tussendoor.
  • Voeg de champignons en prei toe aan de braadpan en roer ze 4-tal minuten.
  • Doe ondertussen de sherry in een klein kookpannetje en laat het tot de helft inkoken.
  • Voeg de bouillon toe aan de sherry. Haal het pannetje van het vuur.
  • Roer er nu de zure room en slagroom aan toe. Roer goed om.
  • Doe de rijst in de braadpan, bij de groenten.
  • Giet het vocht (bouillon, sherry, room) erbij.
  • Kruid met peper, zout, alle gedroogde kruiden en de paprikapoeder. Roer even voorzichtig.
  • Leg de kip bovenop in de braadpan.
  • Zet het deksel op de braadpan en zet het 20 minuten in de oven. Verleng de tijd met 5-10 minuten indien de rijst nog niet gaar zou zijn en het vocht nog niet verdampt is.
  • Knip de verse basilicum fijn en roer deze voorzichtig door de pan.

 

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “Foodblogswap: Kip met rijst uit de oven

Plaats een reactie