GETEST: BK braadpan

Met de feestdagen in het vooruitzicht gaan veel mensen aan de slag om een heerlijk feestgerecht op tafel te zetten. Een mooie braadpan kan dan natuurlijk niet ontbreken!
Ik had zelf al een blauw BK braadpannetje van emaille in huis. Een prima pannetje waar ik al veel plezier mee beleefde en uitermate geschikt is om een hoeveelheid te koken voor 2 à 3 personen.
Maar met die feestdagen (maar ook gewoon tussendoor) moet je ook wel eens een flinke pot koken…

Ik kreeg de kans om iets moois te bestellen van ‘Kookexpert’. Van zulke berichtjes word ik altijd bijzonder vrolijk! Dus ging ik een kijkje nemen in hun ruime (én overzichtelijke) aanbod van kookmaterialen.
Omdat ik al zo tevreden was met mijn kleine pannetje, viel mijn oog op deze prachtig rode BK braadpan. Met een diameter van 28 cm kan ik heel wat porties stoofvlees, chili con carne of ragout maken. Ideaal als je met veel personen bent, daarna nog wat porties in wilt vriezen of een enorm gebraad wilt bereiden.

De pan werd verstuurd in een stevige doos met de nodige bescherming rondom. Mijn pakje was erg zwaar. Mijn bestelde BK braadpan is dan ook van gietijzer gemaakt. Dit materiaal is bestand tegen hoge temperaturen en kan de warmte lang vasthouden. Het deksel bestaat dan weer uit plaatstaal met emaille. Dit materiaal is een stuk lichter maar dat vind ik net wat gebruiksvriendelijker als je regelmatig even wilt checken of alles nog goed pruttelt. De buitenkant is voorzien van een gladde email-laag. Dit maakt het eenvoudig om te reinigen.

Mijn mooie rode exemplaar is ook geschikt voor alle warmtebronnen, dus ook voor inductie. Met zijn inhoud van 4,2 liter is het een grote pot en hij is ook ovenvast. Hoewel ik zelf niet vlug een pot in de oven zet, zal dit zeker wel makkelijk zijn als je een gebraad hebt dat verder moet garen.

Wat voor jou de beste braadpan zal zijn, kun je hier lezen. Daar staan alle materialen opgenoemd met de voor-en nadelen erbij.

Hieronder som ik nog graag mijn voor- en nadelen op van mijn geteste braadpan.
Pluspunten:
– gietijzer is onverslijtbaar
– voor alle warmtebronnen
– een mooi groot formaat tegen een goede prijs
– een lichtgewicht deksel
– een prachtige rode kleur
Geen liefhebber van rood? Je kunt hem ook in het blauw bestellen!

Nadelen:
– gietijzer is zwaar
– de handgrepen kunnen heet worden (dat vergeet ik wel eens!)

http://www.etrias.nl

 

 

2 thoughts on “GETEST: BK braadpan

Geef een reactie

