FOODBLOGSWAP: Licht pittige spinaziesoep

Net als elke maand doe ik met veel plezier mee aan de Foodblogswap. Deze maand mocht ik van het leuke foodblog ‘Eten met Roos’ koken.
Zij heeft allerlei verschillende recepten op haar blog staan: van zoet tot hartig, met of zonder vlees… voor ieder wat wils. De 22-jarige Roos uit Leiden heeft van haar passie haar beroep kunnen maken. Naast het koken ontdekt ze graag hotspots en houdt ze o.a. van natuurwandelingen en wielrennen. Al mag het dan niet regenen! 🙂
Het verhaal dat ze vroeger naar de bibliotheek ging om kookboeken uit te lenen, herken ik meteen. Ik vertelde het laatste nog tegen mijn vriend. Ik vond het ontzettend leuk om daarin te kijken, wat uit te proberen, ontbijtjes te maken voor mijn ouders en menukaartjes uit te schrijven.
Het verschil is er wel… mijn job heeft niets met eten te maken en die van haar wel. Na haar koksopleidingen is ze leidinggevende geworden bij een lunchzaak. Echt tof!

Nu heb ik tussen haar recepten gekeken en mijn oog viel op de spicy spinaziesoep met kokosmelk, knoflook en limoen.
De limoen heb ik achterwege gelaten (simpelweg vergeten te kopen!) en voegde ik gember toe. De hoeveelheden zijn hier en daar wat gewijzigd.

FBS februari 2018

Ingrediënten:

  • 700 gram verse spinazie
  • 5 grote sjalotten
  • 3 tenen knoflook
  • een blokje verse gember (6 à 7 cm lang)
  • 1 rode peper
  • 1 liter water
  • 2 groentebouillonblokjes
  • 400 ml kokosmelk
  • klontje boter
  • kaasschilfers ter decoratie (Parmigiano Reggiano)

Bereiding:

  • Snijd de sjalotten fijn.
  • Snijd de knoflook fijn.
  • Snijd de rode peper fijn. Ik heb de zaadlijsten niet verwijderd. Liever minder pit? Haal ze er dan zeker uit.
  • Rasp de gember fijn.
  • Heb je een hakmolen? Doe dan de sjalotten, gepelde knoflook, rode peper en gember in de hakmolen en hak in enkele seconden fijn.
  • Verwarm een kookpot met een klontje boter. Bak de mix van sjalotten, knoflook, peper en gember een paar minuten aan.
  • Voeg dan beetje bij beetje de spinazie toe tot het slinkt.
  • Voeg dan het water met de bouillonblokjes toe.
  • Zet het vuur lager en laat een kleine 10 minuten lichtjes koken.
  • Doe dan 300 ml kokosmelk erbij. Roer dat even goed en verwarm dit nog een paar minuutjes. De rest van de kokosmelk hou je nog even apart.
  • Mix de soep dan met de staafmixer.
  • Werk de soep af met een beetje kokosmelk en kaasschilfers.

 

Plaats een reactie