FOODBLOGSWAP: Riblappen met mosterd en champignons

Het is weer tijd voor de foodblogswap. Een maandelijkse terugkomende activiteit waar ik al enkele jaren trouw aan meedoe en alweer een ruime tijd zelf organiseer onder de foodbloggers.

Het blijft leuk om andere blogs te leren kennen. Zo mocht ik deze maand koken van ‘Gewoon lekker gewoon’. Dit blog met gewoon lekker eten heeft al een mooie verzameling recepten. Ik wilde graag een heerlijk hoofdgerecht maken en kwam zo bij de ‘sukadelappen‘ uit. Of zoals blogster Gerry het noemt ‘omavlees’.
Een lekker herfstgerecht waar het hele gezin van kan smullen!

FBS november 17

Om mijn eigen draai eraan te geven heb ik riblappen gebruikt in plaats van de sukade. Verder gebruikte ik nog 2 extra flesjes herfstbok en koffieroom in plaats van crème fraîche. De hoeveelheden heb ik ook aangepast.

Ingrediënten:

  • 2 dikke riblappen (700 gram per stuk)
  • 2 grote uien
  • 2 tenen knoflook
  • 500 gram champignons
  • 4 eetlepels grove, milde mosterd (Limburgse van Marne)
  • 80 ml koffieroom
  • 4 laurierblaadjes
  • 1 koffielepel gedroogde tijm
  • 3 eetlepels azijn
  • 2 flesjes herfstbok bier
  • 600 ml kokend water met daarin 2 runderbouillonblokjes
  • peper
  • zout
  • flinke klont boter

Bereiding:

  • Snijd de ui.
  • Snijd de knoflook fijn.
  • Kruid het vlees met peper en zout, aan beide kanten.
  • Verwarm een grote braadpan met een klont boter. Bak elke riblap apart aan op hoog vuur. Dit gedurende een 5-tal minuten totdat hij rondom bruin is. Zet apart
  • Bak in dezelfde pan de ui met knoflook aan en roer goed door totdat de ui glazig is.
  • Leg dan het vlees erop.
  • Blus met de bouillon en de herfstbok.
  • Voeg de mosterd, laurier, tijm en azijn toe. Zet op een laag vuurtje en laat rustig pruttelen.
  • Roer af en toe door, wentel het vlees om en zorg ervoor dat er voldoende vocht in de pot blijft. Laat minstens 3,5 uur pruttelen.
  • Verwijder de laurierblaadjes uit de pan.
  • Snijd de champignons in dikke plakken.
  • Voeg in het laatste halfuur de champignons toe.
  • En helemaal op het einde kun je er de koffieroom nog aan toevoegen.

 

Plaats een reactie