FOODBLOGSWAP: Spaghetti courgette caprese

Voor deze foodblogswap mocht ik koken van ‘Foodaholic’. Dit foodblog werd oorspronkelijk opgericht door de zussen, Jolanda en Daniëlle.
Omdat Jolanda inmiddels een zoontje heeft en daardoor erg druk is, is de 27-jarige Daniëlle in haar eentje verder gegaan.
Daniëlle heeft inmiddels een mooie verzameling recepten op haar blog staan, gezond maar ook een beetje ongezonder.

Bij de foodblogswap is het de bedoeling dat ik een recept kies en daar een eigen draai aan geef. Dat deed ik met dit recept van de courgetti caprese.
Hoewel ik destijds ook zo’n spiraalsnijder gekocht heb, heb ik dat ding niet vaak gebruikt. Simpelweg omdat mijn vriend en ik het niet zo’n groot succes vinden. Na zo’n courgetti maaltijd hebben we een uurtje later alweer honger! 😉
Maar toch vond ik het courgetti recept van Foodaholic de nodige inspiratie geven!

Met de courgette maakte ik een courgette pesto en die gebruikte ik als basis voor de echte spaghettislierten! Met basilicum, tomaat en mozzarella heb ik het caprese-tintje toch weten te bewaren.

fbs mei 2017

Ingrediënten (voor 3 à 4 personen):

  • 350 gram spaghetti
  • 2 dikke kipfilets
  • 15 klein trostomaten + een 10-tal aan het steeltje voor de garnering
  • 100 gram mozzarella bolletjes
  • 1 courgette
  • verse basilicum (een grote basilicumplant in pot)
  • 100 gram geraspte grana padano
  • 50 gram pijnboompitten
  • 3 grote tenen knoflook
  • 1 verse rode peper
  • 1 flinke koffielepel gedroogde oregano
  • olijfolie
  • peper
  • zout

Bereiding:

  • Kook de spaghetti ‘al dente’ volgens de aanwijzingen van de verpakking en giet af.
  • Snijd ondertussen de uiteinden van de courgette. Snijd de courgette in 4 lange stukken. Verwijder de zaadlijsten uit de courgette.
  • Snijd de courgette dan in stukken.
  • Snijd 1 teen knoflook in grote stukken.
  • Doe de courgette in een keukenmachine of hakmolen. Doe hierbij 50 gram Parmezaanse kaas, de pijnboompitten, de knoflookteen en basilicum (houd een takje basilicum apart als garnering). Doe hierbij 2 eetlepels olijfolie. Pureer dit alles tot een gladde massa.
  • Voeg eventueel nog een extra beetje olijfolie toe om het smeuïger te maken. Zelf deed ik er nog één extra eetlepel olijfolie bij.
  • Kruid flink bij met peper en zout naar smaak.
  • Snijd de kipfilet in grove stukken.
  • Snijd de andere twee tenen knoflook en de rode peper fijn. Haal de zaadlijsten uit de peper als je niet zo van pikant houdt.
  • Kruid de kip dan met oregano, peper en zout.
  • Verwarm een wokpan met een scheutje olijfolie en bak de kip. Na 2 minuten roer je er ook nog even de knoflook en rode peper door.
  • Schep de kip na 4 à 5 minuten bakken uit de pan.
  • Daarna bak je de tomaatjes in een scheutje olijfolie. Ook het takje met tomaatjes. Schud even goed om. Haal het takje tomaatjes eruit en houd apart. De rest van de tomaatjes kun je bij de kip bewaren.
  • Doe een klein scheutje olijfolie in de wokpan. Roer de spaghetti in de wok en schep er de courgettepesto door.
  • Voeg dan onmiddellijk de kip en tomaten toe aan het geheel. Schep even om.
  • Werk af met een takje basilicum of knip dit fijn.
  • Garneer met de mozzarellabolletjes.
  • Rasp eventueel nog kaas over de pasta.

 

 

Plaats een reactie