FOODBLOGSWAP: Aardappelschotel met ui, kaas en spek

Na een maand afwezigheid leek het me leuk om weer mee te doen met de Foodblogswap! Nu werd mijn maand toch iets drukker dan verwacht maar uiteindelijk heb ik er gisterenavond nog even werk van gemaakt!
Ik kreeg het foodblog ‘Domaine Malpas Kookt’ toegewezen. Geen straf want de recepten spreken me enorm aan! Aardappelgerechten, quiches, bereidingen met groenten, soep… ik kreeg er honger van!

Domaine Malpas is trouwens het vakantieverblijf van Boor en Bart in Frankrijk. Boor kookt daar tweemaal per week voor haar gasten. Bart neemt de gebakken eieren en verse frietjes voor zijn rekening!
Omdat de gasten zo enthousiast reageren en graag het recept willen weten, hebben ze een blog geopend met… jawel… een verzameling van hun recepten! Enorm leuk en dus ook heel smakelijk om te zien!

Over de keuze van het recept heb ik niet lang nagedacht!
Het werden de ‘aardappels uit de oven met spek en reblochon’. Nu moest ik, eerlijk gezegd, toch even de welbekende zoekmachine inschakelen om te weten wat dat laatste was! Reblochon is blijkbaar een zachte Franse gewassen korstkaas.
Als ik eerst gewoon de uitleg op het blog had gelezen, had ik het meteen geweten! Maar ik ben zo iemand die vooral op foto’s en titels tewerk gaat.

Woensdagavond vertrok ik met een missie naar de supermarkt maar helaas… de Reblochon was uitverkocht! Ik nam het kaasje dat ernaast lag, de Chimay! Een romig, zacht en smeuïg kaasje uit het Belgische land.

Als extraatje voegde ik erwtjes toe! Het ontbijtspek verving ik door spekblokjes!
Ik heb de hoeveelheden ook aangepast. Hoe ik precies te werk moest gaan met de oven (qua temperatuur en tijd), kon ik niet goed terugvinden maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen!

FBS aardappelschotel met spek ui chimay

Het werd een heerlijk gerecht! Zelfs met temperaturen van 27 graden smaakte dit geweldig! Een blijvertje!

Ingrediënten:

  • 1,5 kilogram vastkokende aardappelen
  • 500 gram Chimay grand
  • 2 uien
  • 2 grote tenen knoflook
  • 250 gram spekblokjes
  • 300 gram erwten, diepvries
  • peper
  • zout
  • boter

Bereiding:

  • Schil de aardappelen, snijd ze in gelijke stukken en kook ze zo’n 20 minuten in lichtjes gezouten water. Giet dan af en laat een beetje afkoelen. Snijd ze dan in plakjes/stukjes.
  • Verwarm de oven op 180 graden.
  • Snijd de uien in halve ringen.
  • Snijd de knoflook fijn.
  • Verwarm een klontje boter in een pan. Bak hierin de ui en knoflook aan.
  • Voeg dan de spekblokjes toe en bak ze lichtjes bruin.
  • Voeg dan de erwtjes toe en roer dit een paar minuten goed om.
  • Wrijf de ovenschaal in met een klontje boter.
  • Leg de stukjes aardappel als een laagje op de bodem.
  • Kruid dit laagje met een beetje peper en zout.
  • Doe de helft van het groente/spekmengsel over de aardappelen.
  • Snijd dunne plakken van de kaas en leg de helft van die plakken op het groente/spekmengsel. Ik liet de korst aan de kaas.
  • Leg er nu weer een laagje aardappelen op, daarna het groente/spekmengsel en een laagje aardappelen.
  • Leg er nu de resterende plakken kaas op.
  • Zet de ovenschotel zo’n 15 minuten in de oven.

 

 

Plaats een reactie