Tiramisu met Amarula

tiramisu met amarula

Alweer een hele tijd geleden kreeg ik een mooie foodybox toegestuurd met allerlei mooie producten!
De fles Amarula van 70 cl kwam me al bekend voor en jaren geleden dronk ik het wel eens met mijn lieve (toenmalige) schoonmoeder. Ik ben geen grote liefhebber van alcoholische drankjes maar een crèmige likeur scoort altijd bij mij! Dit komt waarschijnlijk omdat het zacht weg drinkt. De Amarula is een Zuid-Afrikaanse drank, gemaakt van de Marula vruchten en room. Hij smaakt een tikkeltje zoet. Heel lekker!
Met dit drankje wilde ik ook graag iets lekker maken in de keuken… en zo kwam ik bij de Italiaanse klassieker terecht, de tiramisu.
Eerst maakte ik een krachtig kopje koffie met de koffiebonen die ook in de foodybox zaten, namelijk de Altezza koffiebonen. Deze kun je makkelijk bestellen via de webshop ‘koffievoordeel’ en gratis laten bezorgen. Ideaal voor de fans van een lekker bakje koffie.

Ingrediënten:

  • 500 gram mascarpone
  • 220 gram lange vingers
  • 100 gram suiker
  • 3 eieren
  • Amarula likeur
  • kopje koffie
  • 2 eetlepels cacaopoeder

Bereiding:

  • Maak een klein kopje koffie (Senseo-formaat) en giet het in een schaaltje.
  • Vul de helft van datzelfde kopje met Amarula en giet dit bij de koffie.
  • Splits de eieren over twee kommen.
  • Bij het eigeel doe je de suiker. Mix dit op de hoogste stand gedurende enkele minuten zodat het mengsel lichtgeel wordt.
  • Doe daar dan de mascarpone en een scheutje (max. 1 eetlepel) Amarula bij. Mix die even voorzichtig door.
  • Mix het eiwit tot het helemaal stijfgeklopt is.
  • Spatel het eiwit dan door het mascarponemengsel. Zeker niet mixen!
  • Haal elke lange vinger even snel door de koffie en leg de lange vinger op de bodem van een (oven)schaal, mooi langs elkaar tot de bodem bedekt is.
  • Schep er de helft van de mascarpone overheen.
  • Maak nu weer een laag met lange vingers, die je door de koffie haalde.
  • Zet de schaal in de koelkast.
  • Zeef er dan de cacaopoeder overheen.

Plaats een reactie