Foodblogswap: Kip met pesto en groente uit de oven

Ook deze maand deed ik met veel plezier mee aan de Foodblogswap. Dit keer kookte ik van ‘Anniepannie‘. Dit blog is van Andrea en zij kookt graag met groente.
Ik kook nooit moeilijk, ook niet in deze feestmaand. Met een paar simpele en alledaagse ingrediënten iets lekkers op tafel zetten… daar hou ik van.

Twee weken geleden maakte ik ook al een hele kip uit de oven, met ras el hanout kruiden en dat was zo goed meegevallen dat ik dit graag nog eens wilde proberen maar dan met een andere bereiding.
En zo kwam ik dan ook bij Andrea haar kip met pesto en groente uit. In dat recept mengt ‘Annie’ krieltjes, diverse groente en kippenpoten met pesto. Mij leek het leuk om dit met een gehele kip te doen en de groenten te gebruiken die ik nog overhad van een vorige pasta bolognaise. De krieltjes heb ik achterwege gelaten omdat ik nog rösti had liggen.

Het resultaat was een lekkere sappige kip (met een krokant velletje) maar over de groenten was ik niet zo tevreden. Ze hebben te lang in de oven geleden. De smaak zat er goed in maar ze waren te zacht. In het recept heb ik daarom de baktijd verkort. Ik weet zeker dat ze dan wel mooi beetgaar zullen zijn.

foodblogswap december 2017.jpg

Ingrediënten:

  • hele kip (zo’n 1350 gram)
  • 1 rode paprika
  • 1 courgette
  • 250 gram champignons
  • 100 gram basilicumpesto
  • boter

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op hetelucht op 210 graden.
  • Ondertussen neem je een braadpan en laat je de boter smelten.
  • Braad in een 5-tal minuten de kip rondom bruin aan.
  • Haal de kip uit de pan en leg hem in de braadslede.
  • Smeer de helft van de basilicumpesto voorzichtig over de kip.
  • Zet de braadslede in het midden van de oven.
  • Laat de kip nu 50 minuten garen.
  • Snijd de paprika ondertussen in grote repen.
  • Snijd de courgette in dikke schijven.
  • Snijd de onderkant van het steeltje van elke champignon.
  • Meng de andere helft van de pesto doorheen de groenten.
  • Haal de braadslede even uit de oven en leg de groenten rond de kip.
  • Zet de kip nu nog eens 20 minuten in de oven.

 

 

Plaats een reactie