Foodblogswap: Witlofsoep

Voor de laatste Foodblogswap van dit jaar mocht ik koken van ‘Great Little Kitchen’. Dit blog is van de 29-jarige Stéphanie uit Breda. Ze is dol op lekker eten en drinken. En koken is haar grote hobby. Dat doet ze in haar 10m² grote keuken.
Haar naam verschijnt, net als de mijne, erg vaak in de FBS-deelnemerslijst. Ik dacht zelf dat ik al gekookt had van haar blog maar blijkbaar is dat toch niet zo.
Voor deze Foodblogswap ging ik op zoek naar een makkelijk recept.
Op kerstavond maar ook de dagen erna heeft het gourmetstel overuren gemaakt bij ons thuis en daarom gingen we vandaag voor een soepje.
Kwestie van een goed evenwicht te vinden… 😉

witlofsoep

Het recept dat ik gebruikte ter inspiratie was de witlofsoep met spekjes. Witlof is zo’n groente die een bepaalde bereiding nodig heeft voordat ik het lust. De gebakken of gestoofde witlof vind ik echt heerlijk. Maar een rauwe witlofsalade is echt niet mijn ding. Ik was daarom ook heel benieuwd of deze witlofsoep heel bitter zou smaken. En ja… de witlofsmaak zit er duidelijk in.
Vandaar dat ik ook een beetje suiker toegevoegd heb. Het zwakt de bitterheid toch iets af. Hou je wel van bitter? Dan hoef je de suiker natuurlijk niet toe te voegen.
Verder gebruikte ik ook prei en een beetje kookroom. De Parmezaanse kaas die in het oorspronkelijk recept zat, heb ik weggelaten. Ter compensatie heb ik wel wat kaassnippers toegevoegd als garnering.

Ingrediënten:

  • 3 stronkjes witlof (500 gram)
  • 1 dikke prei (witte gedeelte)
  • 2 uitjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 8 gram suiker (eventueel)
  • 2 koffielepels kruidenbouillon (poeder, Maggi)
  • 40 ml kookroom
  • 10 plakjes uitgebakken ontbijtspek
  • 1,2 liter water
  • Italiaanse kaassnippers voor de afwerking
  • klontje boter
  • scheutje olijfolie

Bereiding:

  • Snijd de ui in grove stukken.
  • Snijd de witlof in grove stukken.
  • Snijd de knoflook in plakjes.
  • Snijd de prei in ringen.
  • Verwarm een diepe kookpot. Laat de boter smelten en giet er een scheutje olijfolie bij.
  • Voeg de ui en knoflook toe en laat enkele minuten bruinen. Roer goed door elkaar.
  • Voeg dan de prei en witlof toe. Roer enkele minuten door.
  • Verwarm het water apart totdat het kookt. Dit kan ook in de waterkoker.
  • Voeg de kruidenbouillon toe aan de groenten en giet het water er beetje bij beetje bij. Roer goed door.
  • Laat nu zo’n 12 minuten zachtjes koken.
  • Verwarm ondertussen een braadpan en verwarm de plakjes ontbijtspek erin.
  • Pureer de soep met de staafmixer.
  • Voeg de room toe.
  • Voeg eventueel suiker toe en mix het nog even kort met de staafmixer.
  • Werk de soep af met de kaassnippers en plakjes ontbijtspek.

 

 

Plaats een reactie