GETEST: De mijne is de beste, het stoofvleesboek

Wat past er beter bij de winter dan een heerlijke stoofpot? Stoofvlees, echt één van mijn favoriete gerechten. Ik eet het dolgraag maar het is ook enorm makkelijk om te bereiden.
Er komt weinig snijwerk aan te pas. Je hebt alleen wat goede ingrediënten nodig en dan tover je enkele uurtjes later een heerlijke maaltijd op het bord!

Enige tijd geleden kreeg ik ‘de mijne is de beste, het stoofvleesboek’ toegestuurd. In tegenstelling tot de meeste kookboeken in mijn collectie bevat dit kookboek niet alleen recepten maar ook stoofvleesverhalen. Leuke, persoonlijke verhalen van een chef-kok, grootmoeder, zanger/acteur, slager… Zij vertellen elk hun verhaal over hun stoofvleesrecept en hoe dat tot stand kwam. Heel interessant en leuk om te lezen. Zo stond ik er bijvoorbeeld van te kijken dat de stoofvleesfabrikant ‘Coertjens’ zo’n 27 000 blikjes stoofvlees per dag maakt en restaurant ‘3 Fonteinen’ zo’n 20 kilo stoofvlees per week bereid. Dat is een heleboel en dat laat meteen zien hoe graag mensen stoofvlees lusten.

Wat me wel opvalt in het boek, is dat het erg Vlaams overkomt. Helemaal niet erg voor deze Belgische meid maar ik kan me voorstellen dat sommige producten wat moeilijker te verkrijgen zijn in Nederland. Omdat ik zelf altijd naar de Nederlandse supermarkt ga, heb ik voor een recept gekozen waar ik ook meteen aan de slag mee kon gaan.

Van al de stoofvleesrecepten die in dit boek staan, koos ik dan ook het recept van de Scouts ‘Op zijn Tilleghems: Brugse zot en chocolade’. Dat er chocolade gebruikt wordt in stoofvlees vond ik heel apart! Ik zou het zelf niet bedenken. Daarom des te leuker om eens uit te proberen!

Ingrediënten:

  • 2 uien
  • 1 kilogram rundvlees
  • 1 flesje Brugse Zot dubbel
  • 200 ml water
  • 2 runderbouillonblokjes
  • 2 eetlepels appel-perenstroop
  • 2 reepjes pure chocolade
  • 2 takjes tijm
  • 2 blaadjes laurier
  • 1 bruine boterhammen
  • 2 eetlepels mosterd
  • peper
  • zout
  • boter

Bereiding:

  • Snijd de uien in grove stukken.
  • Kruid het stoofvlees met peper en zout.
  • Verwarm een stoofpan met boter. Bak hierin het stoofvlees bruin aan. Haal het vlees even uit de pot.
  • Verwarm dezelfde stoofpan met boter. Bak de uien lichtbruin aan.
  • Leg het vlees op de uien.
  • Voeg de Brugse zot toe. Roer het aanbaksel los van de bodem.
  • Voeg het water en de bouillonblokjes toe.
  • Voeg de stroop, chocolade, tijm en laurier toe.
  • Besmeer de boterham met mosterd en leg het op het vlees.
  • Laat nu 2 uur pruttelen op een zacht vuurtje. Roer af en toe door het vlees.
  • Kruid eventueel nog na met peper en zout.

www.manteau.be

 

Geef een reactie

