FOODBLOGSWAP: Zoete aardappelschotel met kip

Deze maand deed ik weer mee aan de Foodblogswap. Ik mocht koken van ‘La green cuisine’. Dat blog is van de 29-jarige Daphne die zoveel mogelijk ongezonde ingrediënten wil vermijden en regelmatig vegan eet. Een leuk detail… op elke foto kun je een hartje terugvinden.
Haar eerste blogrecept werd midden november online gezet. In haar receptenarchief kwam ik regelmatig een smoothie tegen of een gezond baksel. Ik maak dat zelf maar zelden en daarom ging ik op zoek naar een gewone maaltijd. Uiteindelijk kwam ik een recept tegen dat me meteen enthousiast maakte!
Ik koos deze Mexicaanse zoete aardappelfriet met guacamole als inspiratie.

Een schotel als gezonder alternatief op friet. Nu zijn wij hier in huize Lekker Happen echte frietboeren! En dan bij voorkeur van onze favoriete Belgische frituur waar we graag een ommetje voor rijden.
Een zoete aardappelfriet zal hier dus zeker niet als vervanging gegeten worden maar is wel lekker om eens af te wisselen met de gewone aardappel. Want lekker is zo’n zoete aardappel zeker wel!

Bij de Foodblogswap is het altijd nodig om een eigen draai aan het recept te geven. Dat probeerde ik te doen door een kleine wijziging in de specerijen aan te brengen maar ik voegde er ook kip en een beetje cheddarkaas aan toe.
Uiteindelijk werd dit mijn gerecht… goed voor 2 personen.

foodblogswap januari 2018

Ingrediënten:

  • 4 zoete aardappelen (normale grootte)
  • 250 gram kipfilethaasjes
  • 1/4 citroen
  • klein blikje maïs
  • klein blikje kidneybonen
  • 1 rijpe avocado
  • 2 sjalotjes
  • 2 plakjes cheddarkaas
  • cajunkruiden (mix van cayennepeper, spaanse peper, zwarte peper, knoflook, gember, koriander, komijn, venkel en kardemon, met toegevoegd zout)
  • paprikapoeder
  • gemalen komijn
  • peper
  • zout
  • olijfolie
  • klontje boter

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 200 graden (boven- en onderwarmte).
  • Was de zoete aardappel goed en snijd hem in reepjes (ter grootte van frietreepjes). De schil liet ik eraan maar je kunt hem ook altijd schillen.
  • Leg de aardappelreepjes op de bakplaat, zonder bakpapier.
  • Giet er een beetje olijfolie overheen.
  • Kruid de aardappelreepjes met een theelepel cajunkruiden, een theelepel paprikapoeder, een snufje komijnpoeder.
  • Hussel de aardappelreepjes met de handen en leg de reepjes daarna langs elkaar op de bakplaat.
  • Zet nu eerst 12 minuten in de oven.
  • Draai de zoete aardappelreepjes om.
  • Zet ze dan nog eens 12 minuten in de oven.
  • Ondertussen verwarm je een braadpannetje met een klontje boter.
  • Kruid de kipfilethaasjes met een theelepel cajunkruiden, een theelepel paprikapoeder en een snufje komijnpoeder. Doe er nog een heel klein beetje olijfolie overheen en meng goed met de handen.
  • Bak de kipfilethaasjes op hoog vuur rondom bruin. Zet aan de kant.
  • Verwijder de pit van de avocado en prak (of hak met de keukenmachine) de avocado tot een smeuïge massa.
  • Snijd twee sjalotjes. Eentje in halve ringen, de andere in kleine blokjes. De ringen houd je apart. De blokjes sjalot meng je onder de avocado.
  • Snijd 1/4 van een citroen en knijp het sap uit. Voeg dit ook toe.
  • Kruid de avocado nog bij met peper en zout naar smaak.
  • Als de zoete aardappel klaar is, haal je hem uit de oven en schep je de aardappelreepjes over in een ovenschaal.
  • Doe daaroverheen de guacamole (avocado), de sjalotringetjes, de uitgelekte maïs en kidneybonen.
  • Leg de kip eroverheen.
  • Snijd cheddarkaas in fijne reepjes en leg dit hier en daar op het gerecht.
  • Zet het gerecht nu nog een 7-tal minuten in de oven.

 

Plaats een reactie