FOODBLOGSWAP: Mokka-koekjestaart

Voor de Foodblogswap van de maand september mocht ik een recept kiezen van het blog ‘PaTESSerie’. Dit blog is van de reislustige blogger, Tessa, die oorspronkelijk uit Friesland komt. Ze volgde diverse cursussen om heerlijk patesserie en brood te kunnen bereiden.

fbs september 17

Een echt bakblog… en laat dat nu net niet zo in mijn straatje liggen! 🙂
Na een te grondige poetsbeurt met groene zeep en ammoniak is onze oven overleden en moeten we het dus stellen met de magnetron.
Een heleboel bakrecepten vielen dus ook al automatisch af maar bij het zien van de ‘beppetaart’ vond ik het helemaal niet erg dat het geen ovenrecept zou worden. Want die ‘beppetaart’ zag er wel heel lekker uit!
Het woord ‘beppe’ komt van het Friese woord ‘oma’. Deze taart is dan ook al enkele generaties in de familie.
Ik heb altijd al eens een koekjestaart met een botercrème willen maken . Het is zoiets nostalgisch. Het doet me denken aan de kerstfeestjes uit mijn kindertijd. De ouders van enkele klasgenoten maakten dat vroeger ook voor onze feestjes in de klas. Daar kon ik toen zo van smullen.

Leuk om dat dus eens zelf te maken!
De bastardsuiker uit het originele recept heb ik vervangen door de poedersuiker (oftewel de bloemsuiker in het Vlaams). De melk werd vervangen door chocolademelk.

Ik vond hem uiteindelijk heerlijk smaken! Wel mierzoet! 🙂
Mijn crème vond ik iets vloeibaarder ogen dan op de foto van Tessa. Ik wist ook niet goed wat de perfecte verhouding van dat koffie-extract was. Vandaar dat ik het een beetje op de gok heb gedaan. Uiteindelijk is het na een nachtje koelkast wel steviger en dus ook smeuïger geworden.

Ingrediënten:

  • 300 gram petit beurre
  • 250 gram roomboter
  • 250 gram poedersuiker
  • 2 eieren
  • 3 eetlepels kokend water
  • 1 à 2 koffielepels oploskoffie
  • chocolademelk
  • hagelslag

Bereiding:

  • Roer de oploskoffie (naar smaak) met het kokend water. Meng de oploskoffie goed op.  Laat afkoelen.
  • Doe de boter, eieren en suiker in een kom en mix het tot een luchtige massa, dit duurde zo’n 5-tal minuten.
  • Voeg ondertussen telkens een beetje koffie aan de massa tot de gewenste mokkasmaak bereikt is.
  • Doe de chocolademelk in een diep bord.
  • Zet een ovenschaal klaar.
  • Week de koekjes één voor één in de chocolademelk.
  • Leg dan de eerste laag koekjes in de ovenschaal.
  • Smeer er dan een laagje botercrème op.
  • Dompel dan weer een laag koekjes in de chocolademelk en leg ze dan op de laag botercrème.
  • Zo ga je verder totdat je 4 lagen hebt. Eindig altijd met de botercrème bovenaan.
  • De zijkanten smeer je nog in met de overgebleven mokkacrème.
  • Strooi dan de hagelslag op de taart, zowel bovenop als aan de zijkanten.
  • Laat de taart dan 1 à 2 dagen zachter worden in de koeling.

 

Plaats een reactie