Foodblogswap: Vispannetje met krieltjes

Ook in 2017 blijf ik mijn Foodblogswap-traditie verderzetten! Ik vind het ontzettend leuk om mee te doen en zo weer onbekendere blogs te leren kennen. En zo kwam ik ook bij ‘Deedylicious’ uit. Deze creatieve duizendpoot houdt van eten, design en muziek. Ze ontwerpt, fotografeert, kookt en kan ook nog eens muziek draaien. Ze houdt ervan om mooie dingen te maken en dat zie je terug in haar blog. De foto’s zijn prachtig, haar blog is strak en ze schrijft er steeds een leuk verhaal bij. Heel bijzonder is dat ze bij elk recept een bijpassend muziekje plaatst. Dat zag ik nog niet eerder!

Om middernacht, net na het plaatsen van de FBS-verdeling, ga ik op zoek naar een leuk recept. Mijn oogt springt van de taco’s naar de kibbeling en zo naar het vispannetje met krieltjes en courgette. En die laatste wordt het dan ook. Een grappig detail is dat de vrouw achter Deedylicious, Wendy, uit Scheveningen komt maar toch geen visliefhebber is. Zelf lust ik wel een visje maar ik eet het toch niet zo vaak. Dit visgerechtje met krieltjes lijkt me uitstekend om te proberen in het nieuwe jaar.

foodblogswap-jan2017

Er gaan enkele weken voorbij voordat ik aan het recept begin… maar op een maandagavond is het dan zover. De kabeljauw is toevallig ook net in de reclame en in de supermarkt krijg ik het idee om er ook prei aan toe te voegen.
Prei, ui en wortel… altijd een goede combinatie.
Verder voeg ik er in plaats van gewone krieltjes gekleurde aardappeltjes aan toe.

Ingrediënten (voor 2 personen – grote eters):

  • 2 kabeljauwfilets (500 gram)
  • 1 courgette
  • 1 ui
  • 1 prei
  • 500 gram gekleurde aardappeltjes
  • 1 pakje verse kruidenkaas (165 gram, Paturain)
  • 1 winterpeen
  • half kopje water
  • klein bosje verse peterselie
  • peper
  • zout
  • olijfolie

Bereiding:

  • Snijd de ui fijn.
  • Snijd de courgette in dunne plakjes.
  • Snijd de wortel in halve maantjes.
  • Snijd de prei in dunne ringen.
  • Snijd de aardappeltjes in gelijke stukken, in de grootte van een krieltje.
  • Verwarm een kookpot met water en kook de krieltjes een 12-tal minuten tot ze gaar zijn. Giet dan af.
  • Verwarm een pan met wat olijfolie en bak daarin de wortel, ui en courgette gedurende 10 minuten op laag vuur.
  • Kruid met peper en een beetje zout.
  • Voeg de kruidenkaas toe en roer het goed door.
  • Voeg de krieltjes en het water toe aan de groenten. Roer nog eens voorzichtig.
  • Zet het vuur zachter en leg de kabeljauw over de krieltjes.
  • Zet het deksel op de pan en laat zo’n 8 à 10 minuten garen.
  • Snijd de peterselie fijn.
  • Kruid goed af met peper en zout.
  • Werk af met peterselie.

2 gedachtes over “Foodblogswap: Vispannetje met krieltjes

Plaats een reactie