Spinaziesoep met chorizo

Wat vliegt een maand toch voorbij!
Het is weer tijd voor een recept van de Foodblogswap!

Deze maand mocht ik koken van ‘Three girls, one kitchen’. Een blog vol gezonde en betaalbare recepten. Maar je vindt er ook een lijstje met leuke hotspots en traveltips. Het blog wordt beheerd door Naomi en Robin, twee meiden met een passie voor gezonde voeding.  Maar toch mogen we ze, gek genoeg, ook allebei wakker maken voor een cheesecake!

De dames hebben al een hele lijst recepten op hun blog staan. Ik zie een heleboel ingrediënten of recepten die ik nooit zal bereiden omdat we er hier gewoon geen liefhebber van zijn. Bieten, havermout en linzen sla ik dan ook graag over! Maar een spinaziesoep gaat er hier wel in! En staat nog niet in mijn soepenlijstje! 🙂

Het is de bedoeling dat ik hier en daar wat wijzigingen maak. In het originele recept wordt er gebruik gemaakt van geitenkaas. Ik voegde een potje smeerkaas toe en gebruikte verse spinazie in plaats van de diepvriesversie. Het idee om chorizo te gebruiken in de soep was een leuk idee. Ook heel smakelijk!

fbs-februari-017

Ingrediënten:

  • 800 gram verse spinazie
  • 2 tenen knoflook
  • 1 stuk bleekselder
  • 1 ui
  • 3 kleine vastkokende aardappelen
  • 1,2 liter groentebouillon (gekookt water met 2 koffielepels bouillonpoeder)
  • 150 gram zachte chorizoworst
  • 1 potje smeerkaas (Goudkuipje, 100 gram)
  • olijfolie

Bereiding:

  • Snijd de chorizo in kleine stukjes.
  • Verwarm een braadpannetje en bak de chorizo hierin krokant gedurende een 6-tal minuten. Olijfolie is niet nodig. Laat ze dan uitlekken op een keukenpapiertje.
  • Snijd de selder in stukken van 3 cm dik.
  • Snijd de knoflook fijn.
  • Snijd de ui in grove stukken.
  • Schil de aardappelen en snijd in een 8-tal stukken.
  • Verwarm een kookpot met een scheutje olijfolie.
  • Bak hierin de ui glazig aan met de knoflook.
  • Voeg de selder en aardappelen toe. Roer een tweetal minuten.
  • Voeg nu beetje bij beetje de spinazie toe. Roer goed door.
  • Voeg de groentebouillon toe en zet het vuur zachter.
  • Kook de soep nu zachtjes gedurende een 10-tal minuten.
  • Pureer de soep met een staafmixer.
  • Roer de smeerkaas door de soep.
  • Serveer de soep uit in kommetjes en voeg de gebakken chorizoblokjes toe.

 

Plaats een reactie