De Meule – Eksel

Anderhalve week geleden trok ik met twee vriendinnen naar Eksel. Aan de voet van de Stermolen ligt ‘Brasserie De Meule’. Een zaak die volledig nieuw is opgebouwd maar wel ideaal past bij de sfeer van de molen. Bij binnenkomst zie je veel hout en dat geeft een warm gevoel.

9
10
We bestellen onze drankjes en bekijken de menukaart. Eén van ons krijgt ook een extra kaart met andere suggesties die niet op de standaard menukaart staan. Waarschijnlijk iets meer seizoensgebonden gerechten.
Er is een specifieke lunch- en dinerkaart. Jammer dat enkele lunchgerechten niet meer op de dinerkaart staan. Een videe met friet of een pasta carbonara zouden zeker kunnen na 17 uur.

De voorgerechten slaan we over want die vinden we erg prijzig. Een toast met champignons, rucola en parmezaan kost bijvoorbeeld 15 euro. Een kaas- en garnalenkroket 12 euro. Nee, dat wordt het niet.
Ook de hoofdgerechten zijn niet echt goedkoop. Uiteindelijk bestel ik toch maar de Ierse Angus steak maar voor 28 euro liggen mijn verwachtingen wel erg hoog!
Wel fijn dat je mag kiezen uit verschillende aardappelgerechten (friet, kroketten, puree en gratin) en een sausje. Zelfs een pasta kan bij de hoofdgerechten als je niet van aardappel houdt.
Bij de steak kies ik de aardappelgratin en champignonsaus.
5

6
De biefstuk is van een mooi formaat is en is prima saignant gebakken (net zoals ik vroeg). Het kommetje aardappelgratin is van een klein formaat maar wel erg lekker. De aardappelschijfjes zijn mooi gegaard. Top!
Nu staat er op de kaart dat de aardappelgerechten en sauzen altijd bij gevraagd mogen worden maar helaas kwam de bediening al vrij vlug vragen of alles ok was. Mijn aardappelgratin was nog maar voor 1/3 op en daarna zagen we niemand meer voorbij komen. Ik had verwacht dat er wel eens iemand expliciet kwam vragen of er voldoende was en of er eventueel nog wat bijgebracht moest worden. Maar die vraag bleef uit…

2

Mijn ene vriendin bestelde de frisse salade met scampi’s. Aan scampi geen gebrek. Ze waren ook van een stevig formaat maar wel iets te zout. De salade zelf was ietwat simpel en niet zo vullend. De portie friet die erbij zat, was allesbehalve krokant gefrituurd. Ik heb ook geproefd en zulke slappe friet heb ik (gelukkig!) in tijden niet meer gezien. Nee, dat was het niet…

1

Mijn andere vriendin bestelde de hamburger ‘De Meule’. Ze is dol op burgers dus voor mij was het geen verrassing dat die besteld zou worden. 🙂 Ook daarbij werden frietjes geserveerd. Zij vond ze wel goed te eten. Alleen de burger vond ze aan de gepeperde kant. Ze kon niet zeggen of het nu het vlees of het broodje was waar de flinke pepersmaak aan zat. Maar de smaak was overtreffend. Hij zag er verder wel lekker, goed gevuld uit. De burger zelf was mooi medium gebakken.

3

Na het hoofdgerecht voelden we toch nog een lichte honger dus bestelden we nog een dessert. De ene ging voor de dame blanche, de andere voor de huisgemaakte chocolademousse en ik voor de cheesecake. Het zag er leuk uit en de dame blanche smaakte goed. Mijn ene vriendin was wel teleurgesteld over de chocolademousse.

7

Ze had in eerste instantie helemaal geen witte chocolademousse verwacht en al zeker geen bolletje ijs. Iets betere informatie op de menukaart is wenselijk.
Het ijs smaakte goed maar de chocolademousse was niet zo stevig. Het begon al vrij vlug onderuit te zakken.
Ook bij mijn cheesecake had ik geen bolletje ijs verwacht. Het was wel lekker fris sorbetijs van… passievrucht (als ik me niet vergis). De cheesecake heb ik ook ooit lekkerder gehad. Ik vond hem niet vers smaken en heb hem ook niet volledig opgegeten. Iets wat niet van mijn gewoonte is… 😉
8
Het was een gezellige avond met mijn twee vriendinnen maar het etentje vonden we heel matig. De bediening miste wat enthousiasme en passie. We moesten vaak lang kijken om even een glimp op te vangen om iets te kunnen bestellen. Alleen de mannelijke ober die op het einde de rekening bracht, had gelukkig wel de ‘schwung’.

Lekker!

  • goed gebakken biefstuk
  • grote scampi’s
  • goed gevulde burger

Niet zo lekker!

  • hele slappe portie friet
  • te veel peper in de burger
  • chocolademousse mist stevigheid
  • cheesecake geen verse smaak
  • bediening te weinig aanwezig

6

Brasserie De Meule, Windmolenstraat 9, Hechtel-Eksel, https://demeule.be/

 

Plaats een reactie