GETEST: Kaassoufflé

Tijd om nog eens een testje uit te voeren!
De kaassoufflé is een populaire snack die ik eigenlijk niet zo vaak eet. In België is hij al helemaal niet zo hip als in Nederland. In de frituur kies ik er dan ook niet voor. Daar kies ik eerder voor de kaaskroket.
Maar in de Efteling, mijn favoriete pretpark, werden mijn smaakpapillen weer aangewakkerd want daar at ik een kaassoufflé uit de muur (de automatiek)! En dat was weer even geleden…
Nu weet ik ook dat het ‘Efteling-gevoel’ meespeelt bij het proeven van zulke muursnacks. Want ook de sfeer bepaalt mijn smaak…
Toch leek het me leuk om eens een testje te doen met de supermarkt kaassoufflés.
Ik verzamelde 6 verschillende dozen van verschillende merken: Mora, Kwekkeboom, Jumbo, Albert Heijn en Plus . Van Mora koos ik twee verschillende versies: de gewone en de versie ‘voor fijnproevers’.

Ik betaalde voor mijn kaassouffles de volgende prijzen (bij de Plus, Jumbo en AH):
– Jumbo 6 stuks: 1,15 euro
– Mora ‘voor fijnproevers’ (gekocht bij Jumbo) 4 stuks: 2,37 euro
– Kwekkeboom 6 stuks (gekocht bij de Plus): 1,99 euro
– Mora 6 stuks (gekocht bij de Plus): 1,86 euro
– Plus 6 stuks: 1,25 euro
– Albert Heijn 6 stuks: 1,25 euro

Aan de verpakking zie ik al dat er vaak hetzelfde formaat gekozen wordt. Alleen de Mora ‘voor fijnproevers’ is dunner maar dan wel een stuk langer van formaat.
De andere kaassoufflés zijn bijna identiek. Alleen kleurt de korst van Kwekkeboom donkerder. Waar de andere meer lichtgeel zijn, is hij donkergeel.
De Kwekkeboom heeft ook diepere groeven aan de zijkanten.
Die van Mora, Jumbo, Plus en Albert Heijn zijn op het oog identiek. Het enige verschil zit er in de kaasplak. Bij de Plus lijkt hij iets smaller dan bij Jumbo.

Qua gewicht zit er weinig verschil in. Elke kaassoufflé schommelt tussen de 63 en 65 gram, na het frituren. Alleen de Mora ‘voor fijnproevers’ weegt 70 gram.
Het aantal calorieën schommelt tussen 179 (Mora) en 240 (Plus) per stuk.
Het zoutgehalte is bij de meeste kaassoufflés 1,7 g per 100 gram behalve bij Jumbo en Kwekkeboom (1,8 g).

 

 

Qua smaak vond ik de ‘Kwekkeboom’ de grootste tegenvaller. Bij het proeven van de korst moest ik even de houdbaarheidsdatum (hij was nog goed!) checken. Ik vond deze echt een rare bijsmaak hebben. De kaas zelf is wel mooi vloeibaar en niet overdreven zout. Vanbinnen is hij dus prima maar de buitenkant daarentegen… de rest van de doos ging richting de vuilnisbak voor mij.
De Mora en Plus vond ik vrij zout smaken. De Jumbo en AH proefde, wat mij betreft, minder zout.
Bij de Mora en AH blijft de kaas vrij vast na het frituren. De Mora ‘voor fijnproevers’ is daarentegen weer zachter. Bij de Jumbo viel het op dat hij zelfs na wat afkoeling toch heel smeuïg bleef.
Ze zijn ook allemaal voldoende gevuld met kaas. Alleen de Plus lijkt daar wat van af te wijken. Deze leek iets minder kazig.
In de korst zat er weinig verschil. Ze waren allemaal krokant en de kaas-korstverhouding was helemaal OK.

Een echt groot verschil zat er voor mij niet tussen de kaassoufflés. Welke ik echt niet lekker vond, leek me duidelijk.
Wat ik nu echt de lekkerste vond… daar kan ik geen goed antwoord op plakken want het verschil is uiterst klein. Maar kijk ik naar het totaalplaatje dan gaat mijn voorkeur uit naar de Jumbo. Een mooie verpakking, een lage prijs, lekker smeuïg en een mooie krokante korst.

 

2 thoughts on “GETEST: Kaassoufflé

Geef een reactie

