Huize Maas – Groningen

Huize Maas ligt midden in het centrum van Groningen, aan de Vismarkt. Hier kun je terecht voor een feestje maar ook voor een etentje of een borrel.

Buiten aan de gevel hangen diverse suggesties waar ik honger van krijg. Daarom stappen we er naar binnen.
De kleine haard brandt en het is er aangenaam warm binnen. Wel zo fijn want we zijn doorweekt van de regen! De ruimte is enorm groot. Hier en daar mis ik toch wel een knus hoekje om te zitten.

20170227_172726

We bekijken de kaart en zien een fijn aanbod van gerechten: soep, enkele voorgerechten, burgers, warme gerechten en enkele desserts.
De burgers spreken me aan maar ik denk ook terug aan de varkenshaas die ik buiten op het bord zag staan. En blijkbaar kost die deze week maar een tientje want hij staat op het weekmenu!
Mijn vriend heeft grote honger en kiest voor de diamanthaas van 300 gram. Normaal gezien wordt hij geserveerd met een oesterzwam-gorgonzolasaus maar schimmelkaas is niets voor mijn vriend. Hij maakt een veilige keuze en gaat voor de champignonsaus. Net als ik!

20170227_164037

Als voorafje nemen we nog stokbrood met kruidenboter en tapenade.
Echt stokbrood was het dus blijkbaar niet. Wel een Italiaanse bol die wat platgedrukt (!), in plakjes gesneden, geserveerd werd op een houten plankje. De tapenade smaakte heerlijk en was mooi gekoeld. De kruidenboter smaakte perfect en was makkelijk te smeren!
Het smaakte naar meer.


Een tijdje later kregen we ook onze hoofdgerechten op tafel. De borden zagen er goed uit!
De friet was gekruid en zat in een grote puntzak. Die werd geserveerd met een bakje mayonaise. Fijn dat je die hier standaard erbij krijgt en er niet naar moet vragen. De krieltjes zaten, samen met de gebakken uien en spekjes, in een kommetje. Verder kregen we nog een bakje met salade (met heerlijke dressing) en boontjes.
De boontjes met seroendeng waren mooi beetgaar maar wat té pittig door de rode peper die erin zat. Op zich kan ik er wel tegen maar in combinatie met onze hoofdgerechten vond ik het te overheersend smaken.
De krieltjes waren lekker maar de grotere exemplaren hadden nog teveel bite. Iets langer gegaard en het was perfect geweest!
Ons vlees was heerlijk gegrild en helemaal zoals het moet zijn. De saus smaakte ook goed. Al mocht het nog wel iets royaler.

We hebben hier prima gegeten en werden vriendelijk bediend!

Lekker!

  • mooi gegrild vlees
  • lekkere frietjes
  • vriendelijke bediening

Niet zo lekker!

  • boontjes te pittig
  • grotere krieltjes niet helemaal gaar

8

Huize Maas, Vismarkt 52, Groningen, http://www.huizemaas.nl/

Plaats een reactie