Ellis Gourmet Burger – Hasselt

Op een vrijdagavond op weg naar het Limburgse Hasselt. Het idee om een uur te rijden voor een hamburger… dat zou ik niet verzinnen maar mijn vriendinnen dus wel!
Dus op naar de Ellis Gourmet Burger! Op goed geluk want je kunt er niet reserveren voor drie personen.

Het idee van Ellis Gourmet Burger is om de kwaliteitsburger uit de VS opnieuw te introduceren in Europa. En dat lukt al behoorlijk want er liggen al veel vestigingen in Nederland, België en Frankrijk.

 

Bij binnenkomst worden we naar een tafel geleid op de eerste verdieping. De sfeer in het restaurant spreekt ons al meteen aan. Sfeervolle gloeilampen, zwart-witte tekstborden tegen de muur en tafels met een mooi rustieke houten blad. Het gebouw zelf straalt ook de nodige authenticiteit uit met de houten balken en het raamwerk.
We krijgen ook de perfecte tafel in de hoek!
Als je met twee personen komt, heb je veel minder privacy want de tafeltjes staan dan heel dicht bij elkaar.

Het nodige bestek en de fles Heinz ketchup staan al klaar op tafel. Ook de menukaart ligt er als een krantje opgevouwen. Wat origineel zo’n menukaart, merkt mijn ene vriendin op.
De kaart bestaat vooral uit… hamburgers! Ze zijn er met vlees, vis maar ook de vegetarische variant (bijvoorbeeld de wortelburger) zijn ze niet vergeten. We krijgen ook uitgebreid uitleg over de seizoensburgers. Eentje gemaakt met een burger van gemasseerde varkens :), de andere in het teken van Hasselt met speculaas en een jeneversaus. De derde seizoensburger wordt bereid met heilbot.

Uiteindelijk willen we er een lange avond van maken en bestellen we eerst ons ‘fingerfood’: nacho’s, gebakken uienringen en calamares.
De uienringen hebben een krokant korstje en worden geserveerd met een smokey BBQ saus. De calamares met de tartaarsaus smaakte ook goed.
De nacho’s worden in een grotere kom gepresenteerd met guacamole, zure room en groene (pittige!) pepers. Het smaakt goed maar richting de bodem (en dus ook bij de laatste chips) proeven we enorm veel zoutkorrels! Veel te veel naar onze smaak. We vinden het ook jammer dat er veel kleine stukjes nacho’s in onze kom liggen. Alsof we het onderste deel uit ‘de chipszak’ kregen….

Dan is het tijd voor de burgers! We bestellen de Hasselt Heidenburger, de Ellis Special 2.0 en de Cheese & Bacon. De laatste twee zijn eigenlijk bijna identiek, op de saus na dan. De Ellis Special bevat de speciale Ellis saus en de Cheese & Bacon bevat mosterd en ketchup.
Deze burgers worden gemaakt van 100% rundergehakt, cheddar, gerookt spek, sla, augurk, tomaat en rode ui.
De Hasselt Heidenburger werd door Anne-Sophie Breysem (Lady Chef van het jaar 2015) bedacht. De saus op deze burger wordt gemaakt met Hasseltse heidekruidenlikeur van Smeets. De burger wordt gecombineerd met Hasseltse speculoos. Twee producten waar de Hasselaar trots op is!

Na het proeven van de burgers komen we tot het besluit dat ze perfect medium gebakken zijn (wil je het graag anders, dan kun je dit ook gewoon melden). Ze zitten ook vol van smaak. De broodjes zijn ook heerlijk krokant en nog even kort gegrild.  De saus op de Ellis Special 2.0 burger mocht, wat mij betreft, zeker royaler.
De Hasselt Heidenburger is net wel aparter met de zoete speculoos en de jeneversmaak in de saus.
De frieten (die niet standaard inbegrepen zijn) smaken voor mijn ene vriendin wel maar mijn andere vriendin vindt ze niet zo geweldig. Ook ik proef even en vindt ze niet zo krokant. Ik ben daarom ook blij met mijn bestelde Jacket Patato (aardappel in de schil met zure room en bieslook) want die smaakt geweldig! Mijn extra bestelde maïskolf, die gekruid werd met peper, komt iets later maar smaakt ook helemaal zoals het moet zijn. Alleen hoeven de extra zoutkorrels er niet op voor mij!

Om ons etentje af te ronden bestellen we nog een moelleux en twee cheesecakes. En daar krijgen we geen spijt van! De cheesecake heeft een dikke bodem en een goed gebakken kaasvulling. Mijn vriendin geniet van haar moelleux met bolletje ijs maar heeft al vlug genoeg. Gelukkig voor mij want na één hap ben ik verkocht! Wat is dat lekker zeg! De chocolade smelt in de mond. Wat mij betreft de perfecte verhouding tussen chocoladecake aan de buitenkant en het zachte chocolade hart aan de binnenkant.

Na een gezellige avond bij Ellis Gourmet Burger in Hasselt en na de goede en vriendelijke service door het personeel besluiten we af te rekenen. Het afrekenen gebeurt niet aan de tafel maar onder aan de kassa. Helaas was dat niet zo’n leuke afsluiting. De wachtrij was enorm en het wachten duurde daarom ook lang. Ook voor de mensen die naast die wachtrij zaten te eten, leek me dit allesbehalve aangenaam. Dat kassasysteem mogen ze zeker nog wel aanpassen!

Lekker!

  • perfect gebakken hamburgers
  • de beste moelleux die je je maar kunt bedenken
  • leuke variatie aan seizoensburgers
  • vriendelijke bediening die de tijd neemt voor klanten (foto’s nemen, uitgebreide uitleg over de burgers en dat alles met een glimlach)

Niet zo lekker!

  • minder gebakken friet
  • de wachtrij aan de kassa
  • het hoge zoutgehalte
  • een berg verkruimelde nacho’s

8

Ellis Gourmet Burger, Botermarkt 28, Hasselt, http://ellisgourmetburger.be/nl

Plaats een reactie