FOODBLOGSWAP: Broodje zalm met dille en citroen

Deze maand mocht ik koken van ‘Good Food Good People Good Times’. Als ondertitel lees ik ‘People who love to eat are always the best people’. Ik ben dus wel zo’n foodlover dus zal ik die ondertitel als een compliment aannemen. 😉 Al vind ik dat ik vaak te graag eet! 🙂

Het blog, met die lange naam die ik maar niet goed kan onthouden, is van de Oost-Vlaamse Evelien. Ze kookt graag voor haar man en twee jonge kids.
Zelf is ze opgegroeid bij de familie ‘eet’. Zoals ze het omschrijft… met een vader die groenten kweekte en een moeder die graag vers kookte. En ook haar zus houdt ervan om in een potje te roeren. Een echte ‘food’familie!
Naast haar passie voor koken heeft ze ook een grote liefde voor taal. En dat zie je ook terug in haar lange verhalende blogs waarin je onderaan pas de recepten terug kunt vinden. 😉
Ik ben absoluut niet zo’n lezer en daarom moet ik ook eerlijk zijn dat ik vaak naar beneden gescrold heb, op zoek naar een recept…
Uiteindelijk heb ik dat recept gevonden! Ik heb me laten inspireren door de verjaardagsbrunch en maakte er een lunchgerecht van. Niet heel spectaculair maar echt wel lekker! En daar gaat het tenslotte om.
De combinatie van zure room, dille en citroenzeste is echt een aanrader.

fbs maart 17

Ingrediënten (om 3 grote lunchbroodjes te maken):

  • 3 meergranenbollen
  • 200 gram gerookte zalmplakken
  • 125 gram zure room
  • 20 gram verse dille
  • 2 dunne stengels bosui
  • 1 citroen
  • peper

Bereiding:

  • Doe de zure room in een kommetje.
  • Knip de dille in dunne stukjes en meng dit door de zure room.
  • Rasp het grootste deel van de citroenschil en meng dit in de zure room.
  • Kruid met een beetje peper.
  • Snijd de broodjes door de helft en leg ze op het bord.
  • Smeer het roommengsel als een dun laagje op de onderkant van elke meergranenbol.
  • Leg de plakken zalm er royaal overheen.
  • Doe er nog wat roommengsel op.
  • Werk af met fijngeknipte/gesneden stukjes bosui en nog een beetje citroenrasp.
  • Leg er dan de bovenkant van de meegranenbol op.
2 gedachtes over “FOODBLOGSWAP: Broodje zalm met dille en citroen

  1. good food good people good times zegt:

    Bedankt voor de leuke twist aan het recept. Ga ik zelf zeker ook eens op die manier maken! En ja, de naam van mijn blog is idd wat lang en moeilijk te onthouden 🙂 Zou je eventueel nog de link naar mijn website kunnen leggen? (Want ja, met die lange naam…). Thx! Evelien

Geef een reactie

