Van der Valk – Oostzaan

Ik wist het al even… dit jaar zou ik mijn 50ste Valkhotel boeken! En stiekem ben ik daar dan ook echt trots op. Elke week struin ik de Valksites af naar een interessante aanbieding voor een weekendje weg. Maar nu was mijn vriend mij voor!

Aan het weekendje Amersfoort koppelde hij, zonder mijn medeweten, een nachtje in het gloednieuwe hotel van Van der Valk Oostzaan. Dit hotel opende 6 juni zijn deuren en dat is natuurlijk de perfecte locatie om mijn ‘jubileum’ te vieren.

Dat het gebouw en de kamers perfect zijn… dat kan haast niet anders! Maar of het in het restaurant ook al zo soepel loopt? Dat moet ik natuurlijk wel even testen.
Dus reserveerden we vanavond (zondagavond 3 juli)  een tafeltje voor twee in het restaurant.

We kregen de kaart en bestelden onze drankjes. We merkten wel op dat sommige personeelsleden van de bediening nog wat onwennig waren in hun handelen. Wel vriendelijk maar niet altijd goed wetende waar alles hoorde en hoe precies vlot te reageren. Maar ze deden hun best, dat zag je!
Op alle tafels stond alvast een glaasje met een flinke bodem gezouten amandelen klaar.
Dit was de eerste keer dat ik zoiets op restaurant kreeg. Een amuse was misschien wel een leukere verrassing geweest, of een mandje met wat brood en boter. Het notenbakje vind ik dan iets meer voor in de bar.


We besloten om als voorgerecht een carpaccio en een steak tartaar te nemen.
De borden waren erg groot, het gerecht werd mooi gepresenteerd en smaakte ook nog eens enorm goed!
Mijn carpaccio was fris, werd dun gesneden en lag vol met Parmezaanse kaas. Ik kon ook geen genoeg krijgen van de truffelmayonaise! Heerlijk!
De steak tartaar werd grof gesneden en de speksmaak was duidelijk te proeven in de mayonaise. Een lekkere combinatie.


Als hoofdgerecht nam mijn vriend de schnitzel en ik ging voor het varkenshaasje.
De schnitzel werd krokant gebakken en goed gepaneerd. De Parmezaanse kaas die er bovenop lag, voegde net dat extra smaakje toe. Op dit bordje lagen ook krieltjes en wat gebakken groenten zoals peultjes, boontjes, erwten en groene asperges.
Hij bestelde er wel een extra sausje bij, een champignonsaus. Anders werd het geheel een beetje te droog na de zoveelste hap.
Mijn stuk varkenshaas was heerlijk mals vanbinnen en werd krokant gebakken aan de buitenkant. Het champignonsausje vond ik zelf een tikkeltje te vloeibaar maar was wel goed op smaak.
De frietjes werden goed gefrituurd en hadden een mooi knapperig korstje.

Lekker!

  • prima bereid vlees
  • ruime porties (we bestelden wel een extra bakje frietjes)

Niet zo lekker!

  • iets te dunne champignonsaus
  • liever een kleine amuse dan een glaasje gezouten amandelen

9

Van der Valk Oostzaan-Amsterdam, Westeinde 1, Oostzaan, https://www.hoteloostzaan-amsterdam.nl/

 

Geef een reactie

