Harissa-kip met vermicelli

Dit recept ontving ik in de box van Arab Food Lovers. Het werd geschreven door Nadia Zerouali.
In het recept wordt de vermicelli gestoomd. Helaas heb ik geen stoompan dus heb ik het gekookt. De hele boerenkip heb ik vervangen door kippendijen en de koriander door platte peterselie. Ik typ even uit hoe ik het precies deed…

1-IMG_9754

Ingrediënten:

  • 1 à 2 eetlepels Mina harissa (rood)
  • 3 eetlepels Rabda couscous spices voor kip
  • 500 gram vermicelli
  • 50 gram Monuts Jumbo XL rozijnen
  • 4 kippenbillen
  • 1/2 bosje verse platte peterselie
  • 50 gram sultana rozijnen
  • milde olijfolie
  • peper
  • zout

Bereiding:

  • Maak een mengsel van de harissa, kipkruiden en de olijfolie.
  • Wrijf de kip in met dit kruidenmengsel in, naar eigen smaak. Hoe meer je gebruikt, hoe heter het zal zijn.
  • Leg de kip in een ovenschaal en laat de marinade minstens 30 minuten intrekken.
  • Verwarm de oven op 250 graden.
  • Bak de kip zo’n 15 minuten bruin.
  • Zet de oven dan op 150 graden en laat zo’n 45 minuten garen. Controleer of deze gaar is. Je kunt eventueel de baktijd nog verlengen met 10 à 20 minuten.
  • Laat de rozijnen wellen in een kommetje water.
  • Kook de vermicelli volgens de aanwijzingen van de verpakking. Giet dan af.
  • Meng de vermicelli met een beetje olijfolie en zout naar smaak.
  • Meng er dan de rozijnen (zonder water)  en fijngeknipte peterselie doorheen.
  • Eventueel kun je nog wat kippenjus door de vermicelli roeren.
  • Serveer in een schaal met daarbovenop de kippendijen.
Geef een reactie

