Van der Valk – Eindhoven

Op een zaterdagavond mochten we genieten van een 3-gangenmenu in het Van der Valk hotel in Eindhoven.
We kregen een tafeltje langs een vitrinekast vol met Italiaanse producten.
Hoewel de tafeltjes veelal bezet waren, hing er toch een vrij rustige sfeer in het restaurant, in tegenstelling tot het buffetrestaurant er vlak naast.

We werden vriendelijk ontvangen door de bediening en kregen onze kaart.
We mochten een voor-, hoofd- en nagerecht kiezen. Het nagerecht mocht eventueel ook vervangen worden door een koffie of thee.
Het keuzemenu was niet erg uitgebreid. Van elke gang stonden er 3 keuzes. Zowel in het voor- als hoofdgerecht stond er zalm vermeld. Als zalm niet jouw favoriet is, dan wordt de keuze al meteen beperkter.

Bij de nagerechten waren het telkens ijsjes met één of andere topping. Ook dit vond ik wel jammer aangezien ik nooit ijsjes neem als nagerecht. Ik verkies liever een crème brûlée, moelleux of iets dergelijks.

Als amuse kregen we een hartig stukje cake met olijven. Hoewel we allebei niet zo’n liefhebber van olijven zijn, vonden we dit niet overheersen in de smaak. We hebben het met plezier opgegeten.

Na het kijken op de menukaart waren we het al vlug eens over onze keuze. Als voorgerecht nam mijn vriend de tartaar van rauwe ossenhaas. Deze tartaar werd mooi gekoeld en smaakte prima. Hij mocht wel iets kruidiger zijn. Over de tartaar lag een gepocheerd ei en daarbij wat toefjes knoflookcrème en rucola.
Ik nam het gerechtje met de gerookte zalm. Dit lag op een bedje van groenten. Het zag er leuk uit en de groenten werden ook mooi fijn gesneden. De toefjes rondom het gerecht vond ik echt heerlijk! Vooral de groene, de peterseliemayonaise.
Ik was erg tevreden met mijn gerechtje, lekker van smaak en de presentatie vond ik ook heel goed.

Als hoofdgerecht namen we het Blauw biggetje en de hoevekip.
De twee borden zagen er wat rommeliger uit. Meer zoals je het thuis vlug op jouw bord schept. De saus was ruimschoots aanwezig op beide borden. We waren het er wel over eens dat een kommetje saus veel netter zou tonen.
Het varkensvlees werd geserveerd met ham. Daarbij zat de roomsaus met champignons.
Bij het vlees werden ook enkele stronken witlof geserveerd. Deze was iets bitterder dan ik gewend was. Het harde gedeelte werd dan ook niet verwijderd.
De hoeveelheid aardappelpuree was echter zo klein dat mijn vriend moest zoeken op zijn bord. De hoeveelheid varkensvlees was ook een stuk minder dan mijn kip. Het was geen bord voor grotere eters.

Mijn kip werd geserveerd met tomatensaus. De saus was mooi op smaak en ruim aanwezig.
De kip was mals en heel lekker in combinatie met de tomatensaus. De groenten op mijn bord werden ook prima bereid maar ook hier was de zoete aardappelpuree onvoldoende aanwezig.

Gelukkig hadden mijn vriend en ik allebei een portie friet met mayonaise besteld anders waren de hoeveelheden toch te miniem voor ons. Het potje appelmoes dat al op tafel stond, hebben we natuurlijk ook even geproefd.
Iedereen herinnert zich natuurlijk de gezeefde appelmoes met kers, die zo typisch was/is bij Van der Valk. Deze werd hier vervangen door een potje appelmoes. Deze appelmoes bevatte grote stukken appel. Mijn voorkeur gaat er niet naar uit maar hij was wel lekker van smaak.
1-20160220_201514_resized

20160220_213105.jpg

Als nagerecht gingen we beiden voor de witte dame. We kregen twee bolletjes vanille-ijs, een toef slagroom en een glazen kommetje met chocoladesaus. Deze laatste vond ik erg lekker omdat hij niet zo krachtig was. Ik hou zelf niet zo van pure chocolade dus deze kon me wel bekoren! Ook de amandelschilfers vond ik er lekker bij.

Lekker!

  • goed gegaard vlees
  • lekkere smaken
  • leuke presentatie van de voorgerechten
  • vriendelijke bediening

Niet zo lekker!

  • portie puree en varkensvlees was te klein
  • rommelig uitziend bord bij het hoofdgerecht
  • weinig variatie op de keuzekaart

8

Van  der Valk restaurant Martinus, Aalsterweg 322, Eindhoven, https://www.hoteleindhoven.nl/

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

