FOODBLOGSWAP: Ovenschotel met spruitjes en camembert

Een hele week ziek (nog steeds niet fit) en geen zin gehad om te koken.
Helaas is daarmee mijn foodblogswap van de maand januari 2016 ook later dan gepland.

Maar hier is hij dan eindelijk! Ik mocht koken van ‘Equileven‘. Nu had ik gedacht dat ik nog niet gekookt had van dit blog. En dat is technisch ook zo maar de blogster, Marjolein, achter ‘Equileven’ had eerst een andere blog. Dat blog had de naam: ‘De studentenkeuken van Marjolein’.  En daarvan mocht ik een ver verleden ook al koken.
Marjolein is nu geen student meer en is daarom ook een ander blog begonnen. Ze kookt graag zonder poespas, zonder pakjes en budgetvriendelijk.

Op haar blog zie ik vooral makkelijke recepten, geen grote uitdagingen over het algemeen. En dat vind ik wel fijn! Ik hou het zelf ook graag simpel. De alledaagse keuken spreekt me toch wel het meeste aan.

1-IMG_8074

Ik ben vertrokken vanuit dit recept. Deze ovenschotel maakte zij met restjes. De combinatie van spruitjes met brie leek me erg lekker.
De bloemkool heb ik weggelaten. Verder zijn er nog spekjes bijgekomen en maakte ik gebruik van aardappelen in plaats van macaroni.

Ingrediënten:

  • 1,5 kg kruimige aardappelen
  • 900 gram spruitjes
  • 1 pak camembert
  • 350 gram spekblokjes
  • 1 eetlepel boter
  • 75 ml room (of melk)
  • peper
  • zout
  • nootmuskaat

 

Bereiding:

  • Schil de aardappelen en verdeel ze in gelijke stukken. Kook ze zo’n 20 minuten en giet dan af.
  • Maak de spruitjes schoon en kook ze zo’n 15 minuten. Giet dan af.
  • Verwarm ondertussen de oven 200 graden.
  • Bak de spekblokjes in een pan (zonder boter). Laat de spekjes uitlekken op een stukje keukenpapier.
  • Stamp de aardappelen met een pureestamper.
  • Voeg er de room en boter aan toe. Kruid ook goed met peper, zout en nootmuskaat.
  • Stamp er nu ook de spruitjes doorheen. Je kunt enkele spruitjes apart houden ter garnering.
  • Meng de spekblokjes eronder.
  • Doe dit mengsel in een ovenschaal.
  • Snijd de camembert in plakken. Verdeel deze over de ovenschaal.
  • Leg er de spruitjes tussen.
  • Zet de schotel nu nog even 10 minuten in de oven tot de kaas lichtjes gesmolten is.

 

2 gedachtes over “FOODBLOGSWAP: Ovenschotel met spruitjes en camembert

Geef een reactie

