Cantina – Lommel

Begin december ging ik met twee vriendinnen naar het restaurant ‘Cantina’ in Lommel. Ik was er zelf nog nooit geweest maar was wel heel benieuwd.
Bij binnenkomst valt de Mexicaanse sfeer je al meteen op. Vrolijke warme kleuren, groene houten luikjes en leuke gestreepte tafelkleedjes… alsof je op vakantie bent. Aan de zijkanten zie je enkele kasten van hout waarin allerlei snuisterijen staan.

Bij het plaatsnemen aan de tafel krijgen we de menukaart. Hierin staan allerlei Mexicaanse, Italiaanse en Spaanse gerechten. Je kunt hier bijvoorbeeld terecht voor een pizza, pasta, vlees op de grill of tortilla.
Mijn vriendinnen en ik besluiten om een voor- en hoofdgerecht te nemen.

De gerechten onder de categorie ‘koude voorgerechten’ zijn alleen de salades. Deze zijn erg prijzig (gemiddeld 17 euro) als voorgerecht en lijken me dan ook eerder een maaltijdsalade. Die slaan we dus over. We gaan voor een tapasgerechtje als starter. De tapas schommelt tussen 4,5 en 7 euro. Dat is dus wel schappelijk. Er staat ook soep op de kaart. Ook die is prijzig m.u.v. de tomatensoep.

Voordat we aan onze bestelde gerechtjes beginnen, krijgen we ook nog een kommetje tortillachips met salsasaus. Een leuk extraatje van het huis. Dat wordt altijd geapprecieerd.

Mijn ene vriendin begon met een zoet-pikante tomatensoep. Daarbij kreeg ze broodjes en boter. De soep was goed gevuld. Hij rook ook erg lekker toen hij op tafel kwam. Zo proefde hij ook! Hij werd goedgekeurd.
Mijn andere vriendin ging voor de gefrituurde inktvisringen. Ze waren echt perfect bereid! De inktvisring was makkelijk te doorbijten en had een knapperig korstje. Voor mijn vriendin was de portie te groot (niet zo’n grote eter) dus kon ik ook even proeven! Had ik even geluk… 🙂

Zelf ging ik voor het lookbrood. Ik kreeg drie dikke plakken brood. Mooi gegrild maar de knoflooksmaak ontbrak voor mij teveel. In het midden van het broodje zat een beetje knoflooksmaak maar verder was die verwaarloosbaar.

Toen was het tijd voor de hoofdgerechten.
Mijn ene vriendin nam een mix grill. De presentatie van het bord zag er heel leuk uit. Uit het kommetje salade staken enkele ‘sprieten’ pasta en kruiden. Maar het belangrijkste, het vlees, zag er ook goed uit. Zes verschillende stukken vlees, mooi gegrild en goed gegaard. Bij dit gerecht  kreeg ze ook nog twee koude sausjes. De kom met frietjes was voor haar en mijn andere vriendin. Zij nam een schotel met allerlei verschillende hapjes (de naam zoals het op de kaart stond, kan ik me niet meer herinneren). Ook dat zag er leuk uit. Het smaakte haar ook bijzonder goed. Het was een mooie mix van kleine gerechtjes. Erg leuk als je een beetje vanalles wat wilt proeven.


Over mijn eigen hoofdgerecht, de ‘Chizling chili con carne’ was ik heel tevreden. Het zag er ook weer leuk uit.
Op het eerste gezicht leek me de hoeveelheid runderreepjes en 3 (kleinere) tortilla’s een beetje te weinig voor een grote eter zoals ik. Ik had er als extraatje nog een kommetje Mexicaanse rijst bijbesteld. Die gele rijst was heerlijk! Er lag zelfs een beetje gesmolten kaas overheen. Jammie.
Het was wel even zoeken hoe ik de tortilla het beste kon samenstellen en opvouwen om hem zonder teveel knoeien op te eten. Ik ben daar nu eenmaal niet zo handig in. Gelukkig wist mijn vriendin hoe ik zo’n ding het beste kon vouwen om het makkelijk te eten. Misschien was een extra leeg bordje wel handig geweest.
Het enorme blad sla met de groenten heb ik trouwens wat achterwege gelaten. Ik vond het iets te droog in de mond om zo op te eten. Als ik het achteraf bekijk, waren deze groenten waarschijnlijk om tussen de opgevouwen tortilla te stoppen. Maar dan kon er wel weinig vlees tussen. Ik had maar 3 tortilla’s… dus zou ik veel vlees zo hebben moeten eten.

De runderreepjes smaakten lichtjes pikant maar niet overdreven. Ik vond het heerlijk om te combineren met de guacamole en zure room die je er ook bij kreeg.
Omdat ik zo van guacamole houd, bestelde ik tegen een meerprijs nog een extra bakje guacamole. Deze waren ze echter vergeten te serveren.
Het duurde even voordat iemand van de bediening mijn opgestoken hand gezien had. Het was dan ook erg druk in het restaurant en de bediening leek onderbemand.
Ook bij het bestellen van het extra drinken, moesten we erg ons best doen om op te vallen want de bediening leek niet goed genoeg rond te kijken.

Buiten dat laatste punt, hadden we een geslaagde avond. Zeker eentje om nog eens over te doen. We aten onze buikjes rond! Zo rond dat we het nagerechtje maar achterwege gelaten hebben. 🙂

Lekker!

  • ruime porties
  • leuk gepresenteerd
  • gezellige sfeer
  • perfect gebakken vlees

Niet zo lekker!

  • lookbrood mocht meer knoflook bevatten
  • we moesten lang wachten tot de bediening ons zag

 

8enhalf

Cantina, Adelberg 21, Lommel, http://www.cantina-mex.be/

 

 

 

 

Geef een reactie

