Foodblogswap: sushi handrolls

sushi handrollDeze maand deed ik weer mee met de Foodblogswap. Dit blijft een leuk event waar je elke maand van een ander blog mag koken.
In deze maand november mocht ik een leuk recept kiezen van ‘Eef kookt zo‘. Haar titel is: ‘Lekker, makkelijk, gezond & verrassend’.
Dat klinkt weer veelbelovend.

Eef is een echte Nederlandse meid (een kaaskop, zoals ze zichzelf noemt) die van food houdt. Ze post vooral recepten op haar blog maar geeft ook regelmatig informatie over koken, producten en plaatst reviews.
Een leuke combinatie.

Ze heeft al een mooie verzameling recepten op haar blog. Maar mijn oog viel al vlug op het ene sushirecept van de handroll.
Mijn vriend en ik zijn verslaafd aan sushi en eten dan ook vaak in het sushirestaurant. De temaki’s bestellen we keer op keer. Het leek me dan ook leuk om eens zelf temaki’s te maken. En zo gingen mijn vriend en ik samen aan de slag op een zondagmiddag.

Net als Eef kocht ik ook de Lassie sushirijst. Helaas ben ik die middag terug naar de supermarkt  gegaan voor een andere pak sushirijst.
Ik had de verpakking van Lassie niet goed gelezen en kookte mijn rijst plat! Jammer! Te lang laten koken… *blunder* Gelukkig was mijn andere versie (Lassie kon ik niet vinden bij de buurtsupermarkt) beter gelukt!

Voor de handrolls kocht ik verschillende ingrediënten zoals zeewiersalade, verse zalm, avocado, banaan, mango, mayonaise, geroosterde sesamzaadjes en komkommer. De sojasaus en rijstazijn stonden nog in de voorraadkast. De wasabi hebben we achterwege gelaten want dat vinden we iets te pittig.

Het rollen van de temaki vond ik de grootste klus. Ik ben niet zo goed in vouwtechnieken met alleen maar tekst. Met behulp van youtube hebben we het toch enigszins voor elkaar gekregen. Je kunt de handrollen vullen zoals je wilt. Hier twee voorbeelden…

Ingrediënten voor de fruit handroll:

  • norivellen, gehalveerd
  • 1 banaan, in repen gesneden
  • 1 kleine mango, in kleine dunne plakjes
  • 1 kleine komkommer, in dunne reepjes
  • 1 pak sushirijst
  • 5 eetlepels rijstazijn
  • 1 eetlepel suiker
  • snuf zout
  • mayonaise (eventueel gemengd met wat wasabi)
  • geroosterde sesamzaadjes

Bereiding:

  • Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking . Voeg dan 5 eetlepels rijstazijn, 1 eetlepel suiker en een snuf zout toe. Roer goed door elkaar en laat afkoelen.
  • Leg het stuk norivel op je linkerhand. Maak je rechterhand nat en neem een handvol rijst en strijk dit over ongeveer 1/3 van de norivel.
  • Leg er nu, een beetje schuin, een plakje banaan en mango op.
  • Hier mag ook nog een reepje komkommer bij.
  • Rol hem schuin op tot een hoorntje.
  • Plak het uiteinde vast met een druppeltje water of een geplet korreltje rijst.
  • Werk af met wat geroosterde sesamzaadjes en een beetje mayonaise.

 

Ingrediënten voor de zalm-avocado handroll

  • norivellen, gehalveerd
  • 1 plak verse zalm, in repen van 1 cm dik gesneden
  • 1 rijpe avocado, in plakjes gesneden
  • 1 kleine komkommer, in dunne reepjes
  • zeewiersalade (bv. AH)
  • 1 pak sushirijst
  • 5 eetlepels rijstazijn
  • 1 eetlepel suiker
  • snuf zout
  • mayonaise (eventueel gemengd met wat wasabi)
  • geroosterde sesamzaadjes

Bereiding:

  • Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking . Voeg dan 5 eetlepels rijstazijn, 1 eetlepel suiker en een snuf zout toe. Roer goed door elkaar en laat afkoelen.
  • Leg het stuk norivel op je linkerhand. Maak je rechterhand nat en neem een handvol rijst en strijk dit over ongeveer 1/3 van de norivel.
  • Leg er nu, een beetje schuin, een plakje zalm en twee plakjes avocado op.
  • Hier mag ook nog een reepje komkommer en een ‘plukje’ zeewiersalade bij.
  • Rol hem schuin op tot een hoorntje.
  • Plak het uiteinde vast met een druppeltje water of een geplet korreltje rijst.
  • Werk af met wat geroosterde sesamzaadjes en een beetje mayonaise.

Bij de derde handroll op de foto combineerde ik avocado, komkommer, zeewiersalade en een beetje pittige mayonaise.

 

 

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “Foodblogswap: sushi handrolls

  1. Eef zegt:

    Wat leuk dat je de sushi handrolls hebt gemaakt! Het rollen is even wennen hé 😉 maar ze zien er héérlijk uit. Dank voor de leuke omschrijving van mijn blog, tof 🙂

Geef een reactie

