GETEST: Mathijs Maaltijdbox

Mathijs Vrieze is een Nederlandse kok waar ik zelf ook het kookboek ‘Gezond en prijsbewust koken’ van heb.
Via de social media kwam ik erachter dat hij zijn eigen maaltijdbox op de markt heeft gebracht.
Begin dit jaar mocht ik al twee maaltijdboxen testen voor ‘Lekker Happen’.
De Mathijs Maaltijdbox wordt nummer drie.
Mathijs gaat voor een maaltijdbox met ingrediënten die gezond, makkelijk en verrassend zijn. Hij haalt zijn inspiratie bij de boeren en telers. En door de geselecteerde ingrediënten en bijbehorende recepten gooi je veel minder weg.

Dat klinkt goed!
Hoe werkt het nu?
Via de website bestel je jouw box die bij jou past. Je vindt er twee soorten: de familiebox (ook voor kinderen) en de variatiebox.
Ik ging zelf voor de variatiebox die normaal gezien 39 euro kost voor twee personen.
In zowel de familiebox als de variatiebox zitten drie maaltijden met bijbehorende recepten.
Van zodra je een maaltijdbox bestelt, krijg je hem wel elke week (of om de week) toegestuurd. Pauzeren kan natuurlijk ook altijd tussendoor.
De levering gaat altijd op maandag door, tussen 17 u en 21.30 u leveren ze de maaltijdbox aan huis (of bij de buren). Ze bezorgen in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden.
Helaas kun je op de website zo niet gewoon zien welke recepten er de volgende week in de box zitten.
Heb je de box besteld, dan ontvang je wel een mail met de menu’s van de volgende twee weken.

Mijn pakketje kwam op maandagavond 27 juli, tegen een uur of acht.
Ik moest er zelf de hele avond voor thuis blijven omdat ik een Belgisch telefoonnummer heb maar normaal krijg je een SMS waar een concreter tijdstip in staat. Dat is natuurlijk wel zo makkelijk!

Mijn variatiebox is perfect gekoeld. Heel koud zelfs! En wordt afgeleverd door de vriendelijke pakketbezorger.
Ik maak wat foto’s en pak hem vlug uit! Wat ben ik toch altijd benieuwd!

1-DSCN5458 1-DSCN5460 1-DSCN5461 1-DSCN5462

Het pakket ziet er goed uit. In de doos zit ook meteen een uitvouwbare folder met recepten.
Vooraf wist ik al dat ik boter, olijfolie, yoghurt, zout en peper in huis moest hebben.
De yoghurt had voor mij wel in de doos mogen zitten maar voor de rest zijn het wel ingrediënten die iedereen in huis heeft.
Verder ziet de receptenkaart er makkelijk uit. Gelukkig staat er ook een foto bij elk recept zodat ik weet hoe groot ik bepaalde groenten moet snijden. Een foto van elke stap zou natuurlijk nog handiger zijn geweest.
De ingrediënten liggen wel allemaal door elkaar in de doos. Het is dus niet per gerecht gegroepeerd. Maar gelukkig is de receptenkaart duidelijk en heb je dat vlug uitgezocht.

De recepten nemen niet veel tijd in beslag. Elke maaltijdbereiding duurt, volgens het recept, zo’n 20-25 minuten. Ik heb dat een beetje getimed. Bij mij duurde het meestal zo’n 10 minuten langer. Maar goed… dat is voor mij nog steeds een snel bereide maaltijd.

1-IMG_5459 1-IMG_5462

Ik maakte eerst het gerecht met de rundergehaktbal. Dat was meteen onze favoriet! De porties zijn gelukkig groot genoeg (we zijn grote eters!). De hoeveelheid aardappelen is beperkter ten opzichte van wat we gewend zijn maar de hoeveelheid groenten is dan weer heel flink! Dat compenseert en maakt het natuurlijk ook een stuk gezonder. De hoeveelheid koriander hebben we wel gehalveerd. We houden er niet zo van. Verder voegde ik wat verse peterselie toe.
Dit recept heeft me ook weer wat inspiratie gebracht. Snijbonen, gewoon gewokt in wat olijfolie, met bosuien… heerlijk hoor!

1-IMG_5486 1-IMG_5565
Als tweede gerecht gingen we voor de kipfilet met pesto, gele courgette en tagliatelle. Dat was ook een mooi gerechtje. Ook veel courgette!
Dit was ook weer een smakelijk gerechtje! En die pesto met de citroen… oh, wat was die lekker!
Zou hem zo willen kopen in de winkel.

Het derde gerecht, de risotto met rode biet en oesterzwammen, was een vegetarisch gerecht en voor ons het minst lekker. We houden niet van die aardse smaak van rode biet. In combinatie met de oesterzwammen en ui ging het wel. Maar echt genoten… nee! Eerlijk gezegd heeft de hond van vriendlief geholpen om de kom verder leeg te maken…
Omdat we in deze maaltijd ook een stuk vis of vlees misten, hebben we dit er zelf bij gekocht.

Het was leuk om deze box te mogen testen. Er zaten mooie producten in. Met de pesto als hoogtepunt!
Alles was vers en goed verpakt.
De eerste twee maaltijden hebben me inspiratie gegeven.
De hoeveelheden hebben me verrast. Echt voldoende en leuke combinaties.
Wel jammer dat je niet echt jouw maaltijd zelf kunt kiezen. Anders hadden we zeker niet voor de bietenrisotto gekozen!
Natuurlijk kun je je lidmaatschap wel een weekje stopzetten als er iets niet lekker is. Maar mocht je een ruimere keuze hebben uit gerechten, dan zou dat stopzetten niet nodig zijn.
Maar als je een ruime smaak hebt, is dit zeker een leuke box om te proberen.

http://www.mathijsmaaltijdbox.nl

Geef een reactie

