De minuut – Blankenberge

Een heerlijk dagje genieten aan de Belgische kust. Samen met mijn ouders en vriend genoten we van een dagje Blankenberge. Een aangenaam zonnetje, een drankje en wat winkels afgelopen… en toen kregen we honger.
Mijn moeder en vriend waren het al vlug eens dat het mosselen zouden gaan worden. We zijn langs veel mosselaanbiedingen gelopen op de zeedijk maar wij waren nog in de winkelstraat en besloten binnen te stappen bij ‘De Minuut’.
Het is geen modern restaurant. Ik kreeg een beetje een jaren ’90 gevoel. Mijn vriend en ik namen plaats op de bank en tegenover ons gingen mijn ouders zitten. Achter ons kon je zo de open keuken binnenkijken.

We kregen de menukaart en bestelden onze drankjes.
De menukaart bevat wat vlees- en visgerechten zoals brochetten, kippenborst, steaks, schnitzels, zalm, pladijs en kabeljauw. De variatie zit hem dan in de saus. Een hele uitgebreide kaart is het niet.
Toen de drankjes kwamen, bestelden we meteen onze gerechten. Mijn moeder en mijn vriend gingen voor de mosselen. Mijn vader voor een salade en ik voor een steak.

1-DSCN5163 1-DSCN5167

1-DSCN5161

Tijdens het wachten, viel het me op dat er veel Franstalige bediening was. Ook in de keuken werd er Frans gesproken. De bediening zei ook bijzonder weinig en was niet zo hartelijk. Konden ze zich misschien niet in het Nederlands uitdrukken? Misschien was het dat…
Borden werden gebracht en opgehaald, zonder woord. Als toerist kom je misschien toch maar één keertje maar dan nog… de vriendelijke vraag (Heeft het gesmaakt?) vind ik toch wel het minste. Hiermee scoren ze dus geen punten.

1-DSCN5160   1-DSCN5164

Ook de mosselen lijken tegen te vallen. De smaak van de Provençaalse saus en de lookroom waren goed. Ik heb van allebei geproefd en dat beviel me zeker. De lookroom is zeker iets om te onthouden en zelfs eens uit te proberen.
Maar mijn moeder vond het wel enorm jammer dat de Provençaalse saus er alleen bovenop lag. Alsof je een gewone pan met mosselen hebt en daarboven wat Provençaalse saus uit de sauspan schept. Nauwelijks vermenging, weinig groenten onderin en de lekkere smaak miste ze dan ook onderin de pan.
De lookroom werd beter verdeeld. Het kookvocht onderin was ook nog lekker maar bevatte veel stukjes schelp. Mijn vriend kwam zelfs een steen van een 2 à 3 cm tegen.
Bij de mosselpan kreeg je ook nog een potje mosselsaus. Helaas een plastieken kant-en-klaar potje.
En ja… de grootte van de mosselen was toch wel het grootste minpunt. Zo’n kleine mosselen hadden we nog nooit gezien! Voor de 19-20 euro vonden we dat toch echt een teleurstelling.

Mijn steak werd goed gebakken. De bearnaisesaus smaakte prima en was voldoende aanwezig.
Een prima keuze. Ook de salade (vooral de rode kool) vond ik lekker. En fijn dat de mayonaise er in een apart kommetje bij stond.
Mijn vader koos de salade met zalm. Hij kreeg een mooi stuk, verse zalm. Die was erg lekker maar de rest van de salade (de groenten) vond hij maar wat minimaal. De hoeveelheid mocht royaler! En de cocktailsaus was ook niet echt een toppertje.

We hebben die avond smakelijk gegeten. Maar dit restaurantje was geen aanrader. Teveel punten die echt beter konden en daarom zullen we zeker een ander restaurant opzoeken als we nog eens naar Blankenberge gaan.

Lekker!

  • vis en vlees werden goed bereid
  • smaak van de mosselen was goed

Niet zo lekker!

  • hele kleine mosselen
  • de Provençaalse smaak was niet goed verdeeld tot onderin
  • salade (de groenten) was te klein en mist variatie
  • bediening mist spontaniteit en vriendelijkheid

5

De Minuut, Hoogstraat 1, Blankenberge

Geef een reactie

