Sumo – Haarlem

Na een hele dag rondslenteren in de mooie Haarlemse stad werd het tijd om een adresje te zoeken voor het diner. We wilden eerst naar een Mexicaan, tot we het restaurant ‘Sumo’ tegenkwamen.
We zijn dol op sushi… de verleiding was dus te groot. En zo stapten we binnen in dit sushirestaurant.

DSCN4361 DSCN4362

DSCN4363

Sumo kenden we al van onze twee eerdere bezoeken in Groningen en Utrecht.
Rond 16.30 uur stappen we binnen en we krijgen een tafeltje bij het raam.
Het valt op dat ze een ander soort interieur hebben dan in onze vorige twee bezochte Sumo restaurants. Andere kleurtinten (minder warm) en ook minder apart.
Ik neem plaats op de gescheurde bank (toch wel aan vervanging toe!) en mijn vriend op de stoel tegenover mij.
De bordjes en kaarten staan klaar. We kennen het principe en vullen de kaart in.
Er werd ons wel nog verteld dat we tot 19 uur gebruik konden maken van onze tafel. Dat is zo’n 2,5 uur en dat is een normale tijdsduur in sushirestaurants. Prima dus.

We vinden het aanbod bij Sumo altijd leuk. Hier hebben ze wat andere varianten in sushi. De mango-zalmroll is er zo eentje. De mangosaus zit er overvloedig op en smaakt heerlijk (zoet maar ook fris) bij de zalm.
We proeven natuurlijk ook de spicy beef. Hier zitten pittige kruiden rond. Ik sla hem over (vanwege de pittigheid) maar mijn vriend vindt het echt lekker.
De sushi is trouwens vrij dun gesneden. Geen volle mond als je moet happen maar door de 5 rondes (waar je per persoon, per ronde, toch 5 keuzes kunt maken) raak je vanzelf gevuld.

Onze favoriete sushi wordt natuurlijk ook niet overgeslagen: de temaki (California, zalm en gegrilde paling), de crispy chicken, crispy mayo en de ebi tempura (sushi met gebakken garnaal). De mayonaise is erg aanwezig op de crispy maki. Ik vind het zelf niet erg. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er blij mee is omdat de mayonaise toch ook wel veel smaak wegneemt. De crispy chicken wordt geserveerd met een currymayonaise. Mijn vriend is er minder fan van. Maar ik vind het zeker lekker!
De temaki’s (de gevulde sushihoorntjes) zijn goedgevuld met de vis. De plakken avocado bij de zalm maken het smeuïg. Toch mis ik bij deze temaki toch ook nog een beetje extra saus.
De gunkan is trouwens wel groot. Heel goed gevuld met de viskuit en zalmtartaar.

DSCN4364 DSCN4365 DSCN4366 DSCN4367

DSCN4379 DSCN4376

Natuurlijk kiezen we ook nog enkele grillgerechten.
Ik ga (zoals vaker) voor de gebakken courgette en gebakken rijst. De rijst wordt in een kommetje gebracht, best een grote portie voor mij alleen! Dat vult de maag al behoorlijk. Ook heb ik hem ooit lekkerder gehad.
De courgette mist voor mij wat smaak en ik vind hem nog iets te rauw.
De gefrituurde kip en de gegrilde zalm zijn voor mijn vriend. Hij geniet ervan. Goed gebakken.

DSCN4375

Als laatste ronde gaan we voor het ijs. Helaas is de invulkaart hier niet heel duidelijk over.
Op de menukaart staat wel welke varianten er zijn. Wij bestellen 2 bollen vanille-ijs en een bol groene thee ijs.
Op de invulkaart kun je wel nog warme ‘desserts’ aanduiden: fruit, sesamballetjes, zoete broodjes en gefrituurde banaan. Ik duid het zoete broodje aan. Helaas komt mijn ijs 5-10 minuten eerder dan mijn zoete broodje. Het broodje is ook wat te krokant gebakken waardoor het gebarsten op mijn bordje belandt. Dat is jammer. Maar de saus maakt het goed.

DSCN4380 DSCN4381

Lekker!

  • leuke sushivarianten
  • sushikaart vertelt veel informatie over allergies/zwangerschap
  • oplettende en vlotte bediening

Niet zo lekker!

  • gerechten buiten de sushi zijn niet altijd goed gefrituurd of te hard
  • versleten banken
  • beperkte hoeveelheid ijs (en alleen mondeling te bestellen)

7enhalf

Sumo, Oude Groenmarkt 14-16, Haarlem, http://restaurantsumo.com/haarlem-1/

Geef een reactie

