FOODBLOGSWAP: Bladerdeeghapjes met pittige kip

Tijd voor de foodblogswap van de maand mei….
Ik mocht deze maand koken van ‘Cuisine van Sabine’. Sabine is een meid die gek is van eten. Op haar foodblog post ze recepten en culinaire tips.
Haar recepten vind ik vergelijkbaar met die op mijn blog. Haar recepten lijken me lekker simpel en een beetje vanalles wat. Het lijkt me geen dieetfood. En dat vind ik dus wel fijn! 🙂
Mijn foto’s kunnen wel niet aan die van haar tippen. Haar vriend is productfotograaf… en daar mag ze heel blij mee zijn! Want van elke foto ga je likkebaarden!

Na wat gesnuffel in haar receptenindex, ben ik uitgekomen op het ‘broodje pittige kip’.
Ik at de pittige kip voor het eerst in Den Bosch, bij ‘Hart van Brabant’. Het smaakte zo goed dat het water me nu weer in de mond loopt terwijl ik hier zit te typen.

1-IMG_3626

Bij het zien van de foto van Sabine, kreeg ik weer heimwee naar dat broodje. Leuk om het thuis ook eens te maken. Ik gebruikte de pittige kip op een broodje maar maakte ook hapjes met bladerdeeg.
Ik gebruikte zelf de Dumpling Cube maker. Een handige vorm om snel kleine gevulde hapjes te maken.
Eerst bloem erop. Dan een velletje deeg, vulling erop en dichtvouwen. Als afwerking kun je het nog met je vork aandrukken. Maar het gaat ook prima met een ronde uitsteekvorm.

1-IMG_3583 1-IMG_3586 1-IMG_3589 1-IMG_3591

Ingrediënten:

  • 600 gram kipfilet
  • rode, groene en gele paprika
  • 2 rode pepers
  • 2 rode uien
  • 3 grote tenen knoflook
  • 1 groene appel, ongeschild
  • 2 afgestreken koffielepels cayennepeper
  • 3 eetlepels ketjap manis
  • 3 eetlepels tomatenketchup
  • 1,5 eetlepel rode wijnazijn
  • 2,5 eetlepel kristalsuiker
  • olijfolie
  • peper
  • zout
  • eierdooier

Bereiding:

  • Verwarm de oven op 180 graden.
  • Snijd de uien, knoflook, rode peper (verwijder de zaadlijsten als je het niet te pittig wenst) en paprika’s.
  • Snijd de appel in blokjes.
  • Snijd de kipfilet in blokjes.
  • Verwarm een pan met wat olijfolie. Bak de ui glazig aan.
  • Voeg de rode peper en knoflook toe. Kruid met peper, cayennepeper en zout.
  • Voeg nu de paprika’s toe. Roer goed om voor een 5-tal minuten.
  • Voeg dan de appel toe.
  • Roer er de ketjap, ketchup, wijnazijn en suiker doorheen.
  • Laat nog heel eventjes pruttelen.

bladerdeeghapje met gevulde kip

Om de gevulde hapjes te maken:

  • Snijd het bladerdeeg in grote rondjes uit. Gebruik bijvoorbeeld een uitsteekvorm, kommetje of grote beker als vorm.
  •  Doe het kippenmengsel in een blender. Pureer het fijn.
  • Vul de helft met een beetje gepureerde kippenmengsel. Vouw het deeg dicht en duw de randjes met een vork aan.
  • Leg het deeg op een bakplaat met bakpapier. Bestrijk het deeg met de geklopte eierdooier.
  • Bak nu zo’n 15 minuten in de oven.
Geef een reactie

