FOODBLOGSWAP: Brownies

Deze post had ik eigenlijk al in april willen posten maar helaas… het is me gewoon niet gelukt om het op tijd te doen!
Deze Foodblogswap viel niet mee…
Ik had het mezelf moeilijk gemaakt…
Omdat ik de Foodblogswap de laatste maanden organiseer, heb ik de verdeling van de foodblogs eigenlijk zelf in de hand. En ja… ik had mezelf begin april gekoppeld aan de blog ‘Zoet & Verleidelijk’. Dit blog vol baksels is van Tessa, een dame uit Noord-Brabant, twee jaar jonger dan mij.
Ze heeft een liefde voor bakken! Ze maakt prachtige baksels. Ik ben er wel jaloers op. Want die bakliefde deel ik niet.
Ik ben nu eenmaal geen bakwonder en moet nog steeds ontdekken op welke stand ik mijn oven het beste zet om baksels goed te krijgen.

Ik had oorspronkelijk voor het recept van de soesjes gekozen. Maar tot 3 keer toe waren de soesjes mislukt!
Eerst was mijn deeg te lopend en daarna weer te bloemig. En alle drie de keren had ik harde, platte ‘deegkoekjes’ als resultaat. Die wel goed van smaak waren. Maar vullen ging dus niet!

Daarom ben ik vandaag op zoek gegaan naar een ander, niet al te moeilijk, recept… en zo kwam ik op de pindakaas brownies uit. Ik heb ook meteen mijn inspiratie gehaald uit de walnoot-karamel brownie bites. Want mijn vriend heeft hier toevallig wel een cupcakebakvorm maar geen browniebakvorm.
Ik kan zeggen dat de brownies wel gelukt zijn! Ik heb de hoeveelheden hier en daar aangepast en mijn doos met gedroogde vruchten en dergelijke erbij gehaald.
Zo heb ik dus 3 brownies met pindakaas/amandelen, 3 met blauwe bessen, 3 met pindakaas/cranberries en 3 met kokosvlokken gemaakt. In totaal dus 12 stuks. En ze smaakten goed! De brownie met pindakaas/amandelen en die met kokosvlokken vond ik het allerlekkerst.
Gelukkig is dit bakavontuur toch nog goed afgelopen!

PicMonkey Collage

Ingrediënten (basis- 12 stuks):

  • 150 gram roomboter, ongezouten
  • 100 gram pure chocolade, gehakt
  • 50 gram melkchocolade, gehakt
  • 2 eetlepels cacao nibs
  • 3 eieren, large
  • 250 gram kristalsuiker
  • 90 gram bloem
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 2 eetlepels zelfrijzend bakmeel
  • 25 gram cacaopoeder
  • bakspray/boter

Basisbereiding:

  • Verwarm de oven op 170 graden.
  • Spray het bakblik voor cupcakes in met bakspray (of boter).
  • Verwarm een pannetje met de roomboter en chocolade. Roer totdat de chocolade gesmolten is. Laat dan een 10-tal minuten afkoelen.
  • Voeg de suiker, eieren en het vanille-extract toe. Klop goed met de mixer.
  • Roer de bloem, cacaopoeder en het bakmeel geleidelijk door de chocolademassa.
  • Spatel er nu de cacao nibs doorheen.
  • Nu kun je eventueel onderstaande ingrediënten toevoegen en de bakvorm met deeg vullen.
  • Bak de brownies zo’n 18-tal minuten en laat ze daarna afkoelen.

Ingrediënten voor pindakaas/amandelen (3 stuks):

  • 3 koffielepels pindakaas met honingcrunch (AH)
  • 9 amandelen

Verdeel de amandelen op de bodem van de bakvorm. Vul de vorm met het chocoladedeeg en roer en bovenop de lepel pindakaas doorheen.

Ingrediënten voor pindakaas/cranberries (3 stuks)

  • 3 koffielepels pindakaas met honingcrunch (AH)
  • 21 cranberries (gedroogd)

Verdeel de cranberries op de bodem van de bakvorm. Vul de vorm met het chocoladedeeg en roer en bovenop de lepel pindakaas doorheen.

Ingrediënten voor brownies met kokosvlokken (3 stuks):

  • 2,5 eetlepels kokosvlokken

Verdeel de kokosvlokken op de bodem van de bakvorm. Vul de vorm met het chocoladedeeg. Roer dan alles voorzichtig door elkaar.

Ingrediënten voor brownies met blauwe bessen (3 stuks):

  • 2 eetlepels blauwe bessen (gedroogd)

Verdeel de blauwe bessen op de bodem van de bakvorm. Vul de vorm met het chocoladedeeg.

Geef een reactie

