Gegrilleerde kip met limoen

Deze maand deed ik ook weer mee met de kookboekchallenge.
Het is de bedoeling om een kookboek te nemen en een recept te koken van een willekeurige bladzijde.

1-IMG_3374 1-IMG_3376

Mijn vriend heeft dit kookboek van de boekenplank genomen. Het is toch één van de oudste kookboekjes uit mijn collectie. In het boek staat dat hij in 1995 gedrukt werd.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik er ooit een gerecht uit gemaakt heb. Mijn moeder trouwens ook niet…

Na het openslaan… kwamen we uit op de pagina met de gegrilleerde kip met limoen.
Limoen is zo’n ingrediënt dat ik eigenlijk nooit gebruik. Heb ook meteen het idee dat het een te zure smaak zal geven. Afwachten dus…

1-Onlangs bijgewerkt

Het recept wordt een beetje gewijzigd. Want het vertelt ons eigenlijk dat we twee kippen van elk 900 g zouden moeten gebruiken. Dat is veel te veel voor ons en daarom houden wij het makkelijk met 4 kippenbillen.

Ingrediënten:

  • 4 kippenbillen
  • 1 theelepel gedroogde basilicum
  • 2 limoenen
  • zout
  • peper
  • eetlepel suiker
  • olijfolie

Bereiding:

  • Kruid de kippenbillen met peper en zout.
  • Strooi er de basilicum overheen.
  • Leg ze in een ovenschotel en besprenkel met wat olijfolie.
  • Pers het sap van een limoen uit over de kip.
  • Dek de kip af met folie en zet het zo’n 2 uurtjes in de koelkast om te marineren.
  • Zet de oven op grillstand, op 190 graden.
  • Haal de kippenbillen uit de marinade.
  • Warm een pan op met wat olijfolie en bak beide kanten goudbruin.
  • Leg de kip in een ovenschotel. Besprenkel met een beetje olijfolie en bak het vlees zo’n 25 minuten.
    Probeer ook tussendoor wat vet over de kip te druipen.
  • Schil de overgebleven limoen en snijd ze in dunne plakjes.
  • Leg de plakjes op de kip en strooi er een beetje suiker over.
  • Zet de ovenschotel terug in de oven en grill nog eens zo’n 5-tal minuten.

De zuurheid van dit gerecht valt heel goed mee. Er zit een lichtzure toets in maar is zeker niet teveel aanwezig. Wij vonden hem lekker en zeker de moeite om nog eens te proberen.

Geef een reactie

