Kip Cacahuette

In de Foodbloggersgroep op Facebook kwam Ellouisa op het idee om een willekeurige pagina van een kookboek open te slaan en daar dan een recept van te maken.
Mijn kookboeken worden zelden gebruikt dus leek het me leuk om mee te doen.

DSCN2477 DSCN2473

Ik nam een boekje van ‘Njam’, de week rond: soepen en stoofpotjes. Dit boekje kocht ik begin 2014 maar heb er eigenlijk nog niets mee gedaan.
Bij het openslaan kwam ik uit op bladzijde 94. Dit gerecht past in de categorie ‘stoofpotjes’.
Gelukkig zijn we hier allemaal liefhebbers van kip. Nu hoop ik dat ik mijn vriend en ouders ook kan verblijden met de saus van pindakaas.
Ik zie dat het recept voor vier personen is maar ik vergroot de hoeveelheden toch maar wat. Anders gaan we hier met ons vieren nog met honger van de tafel. Het gerecht heeft ook een 3-sterren moeilijkheidsgraad. Afwachten wat dit gaat geven maar ik verwacht zelf geen moeilijkheden.

Het koken heb ik achter de rug en dat ging niet zo heel moeilijk. Er gaat flink wat pindakaas in zo’n gerecht. En daarom moeten we nu maar geen calorieën tellen. Het is wel erg lekker. Ook de spinazie voegt heel wat toe.
Let wel op tijdens het suddermoment want hier ging het bij mij bijna fout. Ik was er even niet bij en de bodem brandde lichtjes aan.  Ik moest het geheel even overscheppen in een andere pot. Gelukkig was er verder niets merkbaar van dit ongelukje! De rest van de tijd ben ik er wel keurig bij blijven staan en heb ik om de 2-3 minuten staan roeren. 🙂

kip kookboek

Ingrediënten:

  • 10 kippenbouten
  • 270 gram spinazie
  • 4 eetlepels kokosolie
  • 1 dikke ui
  • 5 tenen knoflook
  • 2 rode puntpaprika’s
  • 175 ml ketjap manis
  • 4 eetlepels ketchup
  • 300 gram pindakaas
  • 3 theelepels paprikapoeder
  • 2 theelepels cayennepeper
  • peper
  • zout

Bereiding:

  • Doe 300 ml lauw water in een kommetje en meng er de pindakaas doorheen.
  • Kruid de stukken kip met paprikapoeder, zout en peper.
  • Verwarm een grote stoofpot met kokosolie en bak de kip aan alle kanten bruin. Dit kan best in porties zodat de pan niet te vol wordt. Haal de kip dan even uit de pan. Houd ze warm.
  • Snijd de ui, knoflook en paprika fijn.
  • Neem dezelfde stoofpot. Doe er nog wat kokosolie in en fruit de groenten en knoflook een 4-tal minuten.
  • Doe het pindakaasmengsel, de ketjap manis, ketchup, cayennepeper en 150 ml water erbij en breng aan de kook.
  • Voeg de kip nu ook weer toe. Zet het deksel op de pot en laat heel zachtjes sudderen, zo’n 30 minuten. Roer er regelmatig door.
  • Voeg nu de spinazie toe en laat nog even meestoven tot de blaadjes slap zijn.
5 gedachtes over “Kip Cacahuette

Geef een reactie

