De Generaal – Overpelt

Een avondje uiteten met twee vriendinnen… het is altijd een zoektocht waar we dan gaan eten.
Liefst niet te ver weg voor alle drie de dames maar liefst ook op een plaats waar deze dame nog niet eerder geweest is!
Na wat speuren op google naar restaurants in Neerpelt en Overpelt kom ik bij ‘De Generaal’ in Overpelt uit.
Wat fijn dat deze brasserie een menukaart op hun site heeft. Dat is voor mij altijd een pluspunt!

Overpelt ligt op een kwartiertje rijden van mijn woonplaats maar ik ben er nog nooit geweest. Overpelt is sowieso geen plaats waar ik veel kom. Ik ging er naar mijn middelbare school en volgde er nog avondonderwijs maar daarna ben ik er niet vaak meer geweest.
Maar misschien brengt deze brasserie in het centrum van Overpelt daar wel verandering in?

‘De Generaal’ is nu zo’n 5,5 jaar open en ligt op het marktplein in Overpelt-centrum.
Het interieur is eenvoudig. De tafels en stoelen zijn simpel bruin. Aan het plafond hangen wat modernere lampen in zwarte en rode tinten. De bar staat in het midden en hoe meer de avond vordert, hoe drukker het daar ook wordt. Het is duidelijk een plek waar mensen elkaar graag ontmoeten.

We kregen een tafeltje bij het raam en de drie kaarten en placemats (met de plaatselijke culturele activiteiten erop) liggen al klaar. Verder is er geen aankleding op de tafel te zien. Een beetje een gemis maar we komen hier vooral voor de gezellige babbel en het eten.
We beslissen om voor een hoofd- en nagerecht te gaan. Al had ik nu toch ook wel erg veel zin in een voorgerechtje! 🙂

DSCN2452 DSCN2451

Maar goed… de meerderheid wint. Het meisje van de bediening neemt onze bestellingen op en een tijdje later komen de borden op de tafel.
De salade met scampi’s en spekjes wordt leuk gepresenteerd. ‘De Generaal’ staat er mooi opgeschreven.
Het koninginnenhapje ziet er ook keurig uit. En ik word ook al blij na het zien van mijn biefstuk.

DSCN2454 DSCN2455

Het proeven kan beginnen! Het koninginnenhapje ziet er goed gevuld uit. Het bevat stukken kip en gehaktballetjes. Zoals een echte hoort te zijn! De salade ziet er ook prima uit. Deze wordt geserveerd met een frambozendressing. Die natuurlijk prima past bij het geheel. Tussen de spekjes, scampi’s en de groenten liggen ook wat stukken fruit. De mayonaise wordt wel gemist dus deze wordt vlug bijbesteld.
Mijn twee vriendinnen bestellen friet bij hun gerechten. Voor deze friet (en voor de andere aardappelgerechten) betaal je telkens 2 euro per portie. Het zit er niet standaard bij. En dat vind ik wel een minpunt. Want wie bestelt er nu een vlees- of visgerecht zonder iets?

DSCN2453

Na het snijden van mijn biefstuk merk ik dat hij perfect gebakken is (saignant, zoals ik ook vroeg). De biefstuk is ook mooi dik en heel lekker gekruid. Zo heb ik hem graag! Een dikke tien, mocht ik dit alleen moeten beoordelen. Mijn bestelde gebakken aardappelen vind ik echter matig. De kleine aardappels zijn goed gebakken. De grote vind ik nog te hard en mochten zeker nog een paar minuten in de pan. De champignonroomsaus… die kan ook zoveel beter!
De smaak is zeker oké maar hij is veel te lopend. Het lijkt wel een soepje met wat schijfjes champignon erin. Als ik mijn stukje vlees in de saus dip, blijft er geen saus aankleven. Het druipt er zo vanaf. Ik vind het echt zonde. Hierdoor zakt de score van mijn bord dus wel.

DSCN2458 DSCN2459

Dan de nagerechten…Mijn vriendinnen gaan voor de chocomousse en de verwenthee (op de kaart staat koffie maar thee is ook geen probleem). Ik ga voor de warme appeltaart met ijs en slagroom. Dat stukje appeltaart is heerlijk. Goed van smaak en ietwat krokant gebakken. Lekker in combinatie met de vanille-ijs.
Mijn ene vriendin snoept van de chocomousse. De mousse is heel krachtig, puur van smaak. Zij vindt hem heerlijk maar ik zou hem zelf te puur hebben gevonden. Mijn andere vriendin heeft een bordje met allerlei kleine dessertjes zoals een crème brûlée, tiramisu, een laagjesgebak, een bolletje ijs en de chocomousse.
Het bord ziet er heel leuk en lekker uit. Het lijkt haar ook goed te smaken!

DSCN2461

We hebben een fijne avond gehad bij ‘De Generaal’ en onze buikjes waren weer gevuld!

Lekker!

  • goede porties
  • perfecte biefstuk
  • leuk verwen-dessertbordje

Niet zo lekker!

  • champignonroomsaus is veel te lopend
  • friet en mayonaise tegen meerprijzen

7enhalf

De Generaal, Oude Markt 28, Overpelt, http://www.degeneraal.be/

2 thoughts on “De Generaal – Overpelt

  1. Ziet er goed uit zeg! In Overpelt ken ik alleen de frituren, schandalig. Die salade met scampi’s en spekjes, yum! Misschien moet ik eens een lunch bij De Generaal combineren met een dineetje bij Sushies, haha. En anders twee keer terugkomen, moet sowieso ook nog eens terug naar Hamont-Achel voor een bol kaas van Catharinadal, die was heerlijk.

    • Oh ja… frituurtjes ken ik ook genoeg. Helaas 🙂
      Maar of die combinatie nu zo goed is 😉 TIP: Zeker met een lege maag naar de Sushies gaan! Anders is het ook zonde als je niets meer binnenkrijgt! 🙂

Geef een reactie

