Sushies – Neerpelt

Dat ik zo’n beetje verslaafd ben aan sushi moet wel duidelijk zijn met al mijn blogs over sushirestaurants. In heel Nederland knallen deze restaurants als paddenstoelen uit de grond maar hier in België duurt alles wat langer. Wat was het fantastisch om te horen dat er een sushirestaurant in Neerpelt zou komen. Op zo’n 10 minuten van mijn woonplaats… dat moest ik dan zeker eens gaan testen! Vorige week werd het dan tijd… samen met een vriendin gingen we eten bij ‘Sushies’ in Neerpelt.

IMG-20150219-WA0029

In tegenstelling tot de Nederlandse restaurants is deze zaak klein. Het is er wel heel gezellig en mooi aangekleed met lekker zittende stoelen. Het behangpapier spreekt me al enorm aan! Echt helemaal mijn stijl! IMG-20150219-WA0021
Helaas staan de tafeltjes wel heel dicht bij elkaar. Veel privacy heb je dan ook niet in dit restaurant. Tegen etenstijd loopt het restaurant ook goed vol en zit iedereen meer en meer op elkaar. Nadat we onze drankjes besteld hebben bij de uiterst spontane ober, krijgen we ook nog wat uitleg over de werking van het restaurant. Hier werken ze niet met invulkaarten en komen ze de gerechtjes niet aan tafel brengen. Hier mag je zelf je sushi (en wat warme gerechtjes) uitzoeken op een lopende band. Op de kaart staat vermeld dat dit gedurende 2 uur mag. De ober vertelde ons niets over een tijdlimiet. We hebben hier dan ook zo’n 3,5 uur gezeten.
Ik hoop natuurlijk dat die onbeperkte tijd blijft. Of zou dit alleen zo zijn omdat ze nog niet zo lang geopend zijn?
De kleuren van de borden vertellen je wat je kunt verwachten. Op de rode bordjes ligt er sushi met vlees in verwerkt. Geel staat voor de sushi met vis, wit is vegetarisch, paars is voor de kip en op de groene liggen de warme gerechtjes. Dat is duidelijk en het kiezen kan dan ook beginnen. We beginnen met elk één bordje te nemen. Na een tijdje merken we dat een andere tafel er meteen twee per persoon meeneemt. Eigenlijk net zo makkelijk. Dus volgen wij ook vlug.
IMG-20150219-WA0028 IMG-20150219-WA0022
De bordjes worden bereid achter de lopende band. Je kunt dus zien hoe ze de sushi maken en dat is altijd leuk! Na enkele rondes vraag ik dan ook of er ook sushi is met avocado (want dat vind ik zo lekker!). Tijdens de volgende rondes zie ik dan ook dat er aandacht aan wordt geschonken en kan ik verschillende sushi’s met avocado nemen.
IMG-20150219-WA0005 IMG-20150219-WA0018  IMG-20150219-WA0016 IMG-20150219-WA0019
De sushi ziet er telkens verzorgd uit. Er wordt veel gebruik gemaakt van sausjes. Ik vind die sausjes heel lekker maar mijn vriendin vindt het net iets minder. Zij gebruikt liever de sojasaus met wasabi. Voor haar overheersen die sausjes dan teveel. Ze heeft ook wel gelijk. Het oranje sausje en de chilisaus hebben een krachtige smaak (wel heerlijk!) waardoor de andere ingrediënten minder naar voren komen. Wel mis ik wat variatie in de warme gerechten. Deze zijn veelal gefrituurd. Zo komen er o.a. loempia’s, loempiastengels, garnalen en calamaris voorbij. Verder hebben we een soepje en spiesje geproefd.
Verder heb ik de temaki (de gevulde rolletjes) ook wel gemist. Die krijg je ook altijd in andere sushirestaurants en ik ben er zelf dol op. Dat zou misschien nog een leuke aanvulling zijn op het huidige aanbod?
IMG-20150219-WA0010 IMG-20150219-WA0026 IMG-20150219-WA0027 IMG-20150219-WA0001    IMG-20150219-WA0011 IMG-20150219-WA0014 IMG-20150219-WA0015
De gerechtjes smaken heerlijk! Er valt niets op aan te merken. Mijn favoriet van die avond is de sushi met de plakjes avocado op. Hierin zitten nog wat groenten. Dat toefje saus maakt het af. Maar ook die met de gefrituurde garnaal heb ik enkele keren gehad. Jammie! De avond was ook gezellig. Ondanks dat ik het op sommige momenten wel behoorlijk druk vond. De ober bleef ook heel de avond erg vriendelijk maar hij had het wel moeilijk om de drankjes tijdig te brengen. Hij heeft dit wel ruimschoots goedgemaakt door de drankjes van het huis aan te bieden. Mooie service!

Lekker!

  • genoeg keuze
  • geen tijdslimiet
  • vers gemaakt

Niet zo lekker!

  • tafels staan dicht op elkaar, kleine oppervlakte
  • de lege bordjes mogen iets vlugger opgehaald worden
  • het gemis aan wat extra vleesgerechtjes en temaki

8

Sushies, Groenstraat 1, Neerpelt, http://www.sushies.be/

Opmerking:
Na een tweede bezoek aan ‘Sushies’ merk ik dat de uitbaters mijn blog heel goed gelezen hebben. Waarvoor mijn dank natuurlijk!
Ik zag ook verschillende aanpassingen die ik hierboven genoemd had.
Zo is het aanbod aan warme gerechten uitgebreid. Ik proefde o.a. de gebakken rijst, eendenborst (wel koud) en spareribs met satésaus (erg lekker). En de temaki kwam ook voorbij!
Het viel ook op dat de hoeveelheid saus over de sushi verminderd werd. Daar zal mijn vriendin dan weer blij mee zijn, als ze terugkomt. 🙂 En speciaal voor mij werden de bordjes vlugger van de tafel gehaald.
Deze ober had mijn blog wel heel goed doorgelezen! Heel leuk!

5 gedachtes over “Sushies – Neerpelt

  1. Nicky zegt:

    Ah wat leuk dat ik dit hier lees! Toen ik een tijdje terug in Neerpelt was, stond er dat deze binnenkort ging openen. Toen was ik al zó benieuwd. Klinkt allemaal goed wat ik hier zo lees, nu ben ik extra benieuwd. Tijd om nog eens richting Noord-Limburg te gaan dus!

  2. Nathalie zegt:

    Ik wil binnenkort ook eens deze zaak gaan exploreren. In eerste instantie had ik me het concept anders voorgesteld. In Londen aten we ook al eens sushi in zo’n lopende-band-zaak maar daar had je dan een tafeltje vlak naast de band zodat je vanaf je stoel gewoon de bordjes van de band kon nemen. Maar ik begrijp dat dit hier zo niet werkt. Vond je het niet vervelend om steeds op te moeten staan om bordjes bij te gaan halen?
    Dat lijkt mij nl wat minder “relaxed” of zo…

    • Nathalie zegt:

      Oh ja, nog vergeten zeggen: Tot nu toe gaan we het allerliefst naar Yumi (Sittard), naar onze mening de meest verse sushi en lekkere varianten. In Weert valt me de versheid en kwaliteit van de rijst soms wat tegen.

      • lekkerhappen zegt:

        Voordat ik bij Sushies kwam, had ik hetzelfde idee bij de sushiband.
        Het opstaan valt wel mee hoor. Het houd je in beweging. 🙂 Al laat ik me eigenlijk ook wel graag bedienen.
        Thx voor de tip ivm Yumi in Sittard. Nog nooit geweest. Moet ik dus zeker eens naartoe!

Geef een reactie

