Foodblogswap: gezouten karamelmousse

Deze maand mocht Dagmar van ‘Vertruffelijk’ van mijn foodblog koken. Ik mocht toevallig ook van haar blog koken.
Ik zag vandaag dat ze zelf voor de vol-au-vent gekozen had. Zeker een uitdagend receptje maar haar foto ziet er al overheerlijk uit! Kijk dus zeker eens op haar blog als je dat receptje ook eens wilt uitproberen!

Vandaag heb ik dan maar eens ‘gekookt’ van haar blog. Dat werd ook tijd… twee dagen voor de deadline!
Maar eigenlijk wist ik al een paar weken wat ik wilde proberen… namelijk de gezouten karamelmousse.
Ik had sowieso al enige tijd een blik gecondenseerde melk staan en wilde die ook wel eens gebruiken.

Dagmar lijkt me iemand die ook zo kan genieten van lekker eten! En ik las dat ze ook een favoriete chocoladereep heeft met zeezout erin. Toevallig… want die reep vind ik ook geweldig! 🙂
En verder spreken haar steekwoorden me ook aan… zoals het genieten, servies verzamelen en (uit)eten.
Heerlijk zo’n genieter!

Maar nu naar het receptje. In nagerechten durf ik nooit niet veel te veranderen, aangezien ik er zelf te weinig kennis van heb. En ik weet dat het belangrijk is om ingrediënten van nagerechten goed af te wegen/meten.
Mijn kleine verschil is dat ik het gecombineerd heb met enkele zoete blauwe bessen op de bodem en bovenop.
Verder vond ik het wel leuk om enkele geschaafde amandelen erbij te doen.
De extra zoutvlokken en de olijfolie uit het originele recept heb ik weggelaten.

De mousse vond ik trouwens erg lekker. Je proeft het zout wel duidelijk maar het overheerst zeker niet!
Leuk om eens geproefd te hebben en zeker voor herhaling vatbaar!

foodblogswap gezouten karamelmousse

Ingrediënten:

  • 1 blikje gecondenseerde melk
  • 400 ml slagroom
  • 3 blaadjes gelatine
  • 2 eiwitten
  • 1,5 theelepel grof zeezout (of zoals in het orginele recept Maldon zoutvlokken of fleur de sel)
  • 2 eetlepels amandelen
  • 150 gram blauwe bessen

Bereiding:

  • Verwijder het etiket van het blik.
  • Neem een grote pan (ik gebruikte een soepketel). Vul deze met warm water en leg het blik op de bodem. Laat het water koken en laat het zo’n 3-tal uren zacht pruttelen. Controleer wel regelmatig of het blikje nog bedekt is met water.
  • Een 10-tal minuten voor het einde van de kooktijd kun je de blaadjes gelatine in koud water weken.
  • Neem een kom en doe hier de eiwitten in. Klop deze op tot ze stijf zijn.
  • Neem een andere kom en klop de slagroom stijf.
  • Spatel dan het eiwit door de slagroom.
  • Haal het blik uit het water en maak het open.
  • Doe de karamel in een kom en voeg de gelatine al roerend toe. Roer alles er stevig doorheen.
  • Voeg de zoutkorrels toe aan de karamel. Roer nog even door. Zet het nu een kwartiertje aan de kant.
  • Spatel de karamel nu, beetje bij beetje, door het slagroom-eimengsel. Laat het nu minstens een uurtje in de koelkast opstijven.
  • Vul nu enkele glaasjes met wat blauwe bessen.
  • Doe de mousse eventueel in een spuitzak en spuit dit in het glaasje.
  • Werk nu af met wat blauwe besjes en wat geschaafde amandelen.

 

 

3 gedachtes over “Foodblogswap: gezouten karamelmousse

Geef een reactie

