De Kleine Historie – Eksel

Op een vrijdagavond gingen mijn vriendinnen en ik eten bij ‘De kleine historie’ in Hechtel-Eksel.
Bij binnenkomst waren er enkele tafeltjes bezet en wij mochten bij het raam plaatsnemen.

We bestelden onze drankjes en bekeken de kaart.
De kaart is uitgebreid en biedt genoeg keuze voor een lunch of diner.
Ook voor een wafel of pannenkoek kun je hier terecht.

Mijn ene vriendin had zich al eerder bedacht wat ze ging eten (ze is hier al vaker gaan eten). Het zou een voorgerecht worden van een kaas – en garnalenkroket, maar dan wel met extra frietjes.
Mijn andere vriendin en ik moesten de kaart nog even bestuderen. Maar ook wij waren er vlug uit!
We zouden voor het historisch gras gaan (oftewel steppegras).
Maar dan niet de gewone variant maar wel met champignonsaus.

Na een tijdje (ik weet niet meer precies hoelang met al die vriendinnenpraatjes) krijgen we onze borden op tafel.
De borden met het historisch gras zien er heel goed uit! Een mooi gevuld bord met een flinke stapel dunne frietjes, daaronder een heleboel saus en een goede biefstuk. Daarbij krijgen we ook nog een kommetje groenten.
Mijn ene vriendin krijgt haar kroketjes met friet. Helaas krijgt ze twee garnalenkroketten i.p.v. de combinatie garnaal-kaaskroket. Ze vindt het enigszins jammer maar eet het wel gewoon op.

1-DSCN1707  1-DSCN1708-001

Ik smikkel ook van mijn bord. De frietjes zijn krokant gebakken. De biefstuk heeft een mooi formaat maar ik vind wel dat mijn biefstuk te lang gebakken is. Het lijkt eerder à point dan saignant. En dat vind ik bijzonder jammer!
Mijn vriendin die haar biefstuk graag doorgebakken heeft, krijgt wel een stuk dat voor haar oké is.
Over de champignonsaus niets te klagen! Wat een grote portie! Hier kunnen veel restaurants nog wat van leren!
Er zitten ook veel champignons in! En het smaakt ook nog eens goed. Hij is ook goed gebonden, zeker geen lopend sausje!

1-DSCN1705 1-DSCN1706

De salade in het kommetje smaakt in eerste instantie goed maar de paars gekleurde sla vinden we wel heel erg bitter waardoor ik dit ook weer vlug laat staan. Helaas… Een zoete dressing zou het misschien wat in balans gebracht hebben.

We besluiten om ook nog voor een nagerecht te gaan…
We bestellen een dame blanche, chocolademousse en een crème brûlée.
Mijn portie crème brûlée is mooi groot en wordt leuk gepresenteerd met enkele vruchtjes.
Het suikergebrande korstje is heel mooi gekarameliseerd en dus heel stevig. Zoals het ook moet zijn.
De smaak vind ik echter iets te flauw en voor mij proeft (en lijkt) het wel haast op pudding.
Na het nemen van hapjes lijkt de pudding ook wat uit te lopen in het kommetje en verschijnt er een waterig laagje onderaan de bodem. Ik eet hem ook niet helemaal op… heb ooit beter gehad.

1-DSCN1715 1-DSCN1716

De dame blanche smaakt goed en wordt op vraag van mijn vriendin aangepast naar twee bolletjes i.p.v. drie.

1-DSCN1713 1-DSCN1714

Mijn andere vriendin krijgt een bord met bolletjes bruine én witte chocolademousse. Dat bord ziet er trouwens heel leuk uit!  Dat er ook witte geserveerd was, was op de kaart niet duidelijk. De witte chocolademousse is erg stevig, stond bijna stijf en miste ietwat chocoladesmaak. De bruine chocolademousse was iets smeuïger. Voor mij zou hij te sterk van smaak geweest zijn maar voor mijn vriendin was het oké.

 

7

Lekker!

  • goede porties
  • heerlijke champignonsaus

Niet zo lekker!

  • biefstuk was te ver doorgebakken
  • créme brûlée is wat lopend
  • 2 fouten bij bestelling… bij drankje en bestelling

 

De Kleine Historie, Heerstraat 25, Eksel

Geef een reactie

