De Bonte Os – Budel

Afgelopen week had ik met een vriendin afgesproken in het centrum van Budel.
Ik wilde graag ‘De Bonte Os’ testen. Ik was hier al eerder geweest maar van dat etentje had ik nooit een verslagje getypt. Een nieuwe poging dus!

Bij ‘De Bonte Os’ kun je terecht voor een kopje koffie, een lekkere lunch, een diner of een feestje.
Als 10-jarige kwam ik hier vroeger al een broodje eten met mijn moeder. Het bestaat eigenlijk al sinds 1920. Bijna 100 jaar! Maar dat is niet te zien hoor!
In de zomer kun je hier ook genieten op het terras maar wij gingen gewoon binnen een hap eten.

Het interieur geeft een warm gevoel met die bruine kleuren. Er is een grote bar waar je gezellig iets kunt drinken en links en rechts bij het binnenkomen zie je verschillende eettafeltjes. Wij kozen een tafeltje, links, bij het raam.
De menukaart werd ons overhandigd en zo kon het kiezen beginnen. Je kunt hier terecht voor een soep, voorgerecht, hoofdgerecht (vlees of vis), salade en een nagerecht.
Maar ze bieden je ook het ‘Dokter Anton’ 3-gangenmenu aan voor 22,50 euro per persoon.
Dat is een heel mooie prijs!

Ik weet dat de satéspies hier heel groot en lekker is. De hamburger had ik al tijdens mijn vorige bezoek gehad. Dit keer wilde ik gaan voor een lap vlees. Mijn oog viel op het extra kaartje met het 3-gangenmenu. De hertenbiefstuk met portsaus leek me heerlijk! Het was ook geen probleem dat ik niet het volledige menu nam.
Mijn vriendin ging voor de salade met brie, walnoten, croutons en een honingdressing.

1-P1230614

Maar voordat we van deze hoofdgerechten genoten, mochten we eerst nog de nacho’s proeven die we ook besteld hadden. Mijn vriendin was net terug van Mexico, waar ze al verschillende nacho’s geproefd had. Gelukkig wilde ze er nog een keer voor gaan.
We kregen een mooi groot, zuiders bord tussen ons in met een flinke berg nacho’s. Deze ronde chips was al zout. Mijn vriendin leek dit jammer te vinden maar ik vind het net wel lekker. De sausjes (zure room, tomatensalsa en guacamole) liggen er een beetje verspreid op. We moeten er wel zuinig mee omspringen. Ik dip ze het liefst elke keer in de saus maar dan zou het heel vlug op zijn. Dan maar vaak wat drogere chipjes en af en toe een dipje. De ringen van de lente-ui vond ik wel fris bij dit gerechtje.
Ik ben zelf dol op avocado’s en prak deze vruchten wel vaker voor een zelfgemaakte guacamole. De groene guacamole bij dit gerecht was heel glad en leek ons uit een pakje te komen. Zo smaakte het tenminste. Kortom… een matig gerechtje.

1-P1230617 1-P1230619

Nog geen drie minuten (zonder overdrijven!) nadat ons laatste chipje op was, kwam het hoofdgerecht al op tafel.
Dat is wel heel strak getimed en misschien wel een tikkeltje te snel. Maar goed… 🙂
Mijn vriendin krijgt een dieper bord met salade. Hierop liggen plakjes brie, salade, croutons, tomaatjes, komkommer, walnoten en een honingdressing. Ze vindt het een heerlijk bordje salade. Bij dit gerechtje zit een mandje met stokbrood en een kuipje boter.
1-P1230616 1-P1230620

Mijn bord met de hertenbiefstuk ziet er ook super uit. Bovenop liggen er krokantjes op… Onder de stukken hertenbief ligt rodekool. Het vlees is overgoten met een portosaus. Verder liggen er nog twee aardappelkroketten en een stukje aardappelgratin op.
Nu maar hopen dat het vlees ook goed gebakken is! En ja hoor… heerlijk mals en perfect gebakken! Mooi rood aan de binnenkant! I like it! De aardappelgratin is ook mooi mals gebleven en er zit een lekker smaakje aan. Bij dit hoofdgerecht zat nog een klein kommetje verse groentjes met een honing-mosterddressing. Prima maar voor mij overbodig en niet zo’n geweldige combi bij dit wildgerechtje. De rodekool op het bord was zeker al genoeg.

Lekker!

  • het vlees was perfect gebakken
  • heerlijke saus
  • mooie hoeveelheden

Niet zo lekker!

  • te weinig sausjes bij de nacho’s
  • guacamole mocht vers gemaakt zijn
  • ietsje meer tijd tussen het voor- en hoofdgerecht mocht zeker wel!

8

De Bonte Os, Doctor Ant. Mathijsenstraat 12, Budel, http://www.debonteos.nl

Geef een reactie

