Van der Valk – Nieuwerkerk

Enkele weken geleden logeerden we in de Van der Valk in Nieuwerkerk aan de Ijsel.
We boekten een arrangement met een driegangenkeuzediner.

Het restaurant ligt op de gelijkvloers en is gekoppeld aan de bar.
We reserveerden een tafel om half acht. Toen we aankwamen, was er nog geen tafeltje vrij dus moesten we eventjes in de bar plaatsnemen. Geen probleem…
De ruimte oogt modern. Veel licht en op de muren zitten wat romantisch uitziende plaatjes.
Dat de bar overloopt in het restaurant vind ik niet zo gezellig. Het is eigenlijk één grote ruimte. De bar staat ietwat centraal. Je mist sfeer en mist dan ook wat knusse hoekjes. Als je rondom je kijkt, zie je alleen bomvolle tafels met etende mensen. Een avondje bar slaan wij dus over.

Na een vijftal minuten wachten, mogen we plaatsnemen aan een tafeltje. Langs ons staan twee tafeltjes, vrij dicht op ons. Veel privacy heb je hier niet en met de grote groepstafels achter ons missen we wat intieme sfeer.
Na een uurtje tafelen wordt de zaal iets minder druk en zijn veel mensen klaar met eten zodat het ook wat rustiger wordt. Gelukkig maar…
1-P1220543

We krijgen een 3-gangenkeuzemenu.
Mijn vriend gaat voor de carpaccio van rund. Hierbij zitten kappertjes, een portie salade, zongedroogde tomaatjes en een pestosaus. Mijn vriend vindt het gerechtje erg lekker. De pestosaus smaakt heel natuurlijk. En de portie is ook mooi groot. Ik bestel een spiesje met gamba’s. Ze liggen in een heerlijke knoflookolie. Er zit veel smaak in en ik vind het heerlijk. Bij onze voorgerechten krijgen we ook nog enkele sneetjes brood met roomboter. Een extra sneetje brood had voor mij nog wel gemogen!

1-P1220529 1-P1220530 1-P1220531

Dan is het tijd voor het hoofdgerechtje. Ik bestel een varkenshaasje. Er zit ook een heldergroene erwtenpuree bij.
Deze puree smaakt heerlijk. Zeker een aanrader om thuis ook eens te maken. Ik vind het wel enorm jammer dat het zo weinig is om van te genieten! Het vlees is heerlijk rosé gebakken zoals ik het graag wilde. De saus is een mosterdsaus. Ik zou hem zelf nooit gekozen hebben maar het zat standaard bij het menu. Gelukkig was deze saus wel erg mild en dus ook verrassend lekker. Beter dan ik verwacht had!
De schnitzel van mijn vriend heeft een mooi formaat en is goed gebakken. De portie gebakken champignons en uien zijn wel heel miniem. Net zoals de rode wijnsaus. Dat mocht allemaal wat rijkelijker. Want een stuk vlees smaakt toch heerlijk met een goede portie saus erbij!
Verder krijgen we friet, aardappelschijfjes, bloemkool en boontjes met spekjes. Het potje mayonaise kregen we er ook nog bij. Daar houdt mijn vriend van! Ook bij deze Van der Valk geen standaard appelmoes!
De aardappelschijfjes vind ik heerlijk krokant gebakken! De boontjes en bloemkool smaken ook goed. De frieten zijn al vlug op en daarom bestellen we nog een bakje bij.
Dat bakje komt er snel aan maar het is maar half gevuld. Dit vinden we een beetje beschamend. Alsof de helft er al uit gegeten is… zo lijkt het. Ze zijn wel warm dus die laatste gedachte zal wel niet echt zijn! 😉 Na dat bakje friet lust mijn vriend nog wel wat… maar we vragen maar niets meer bij.

1-P1220534 1-P1220535

1-P1220537 1-P1220538

De nagerechten op de keuzekaart zijn vooral gerechten met ijs. Ik hou niet van een heleboel ijs dus is mijn keuze vlug gemaakt. Het wordt een brownie van pecannoten met een bolletje pistache-ijs. Dit is gelukkig één van mijn favoriete soorten ijs en het wordt dus ook goed bevonden. De brownie vind ik ook hemels! Hier zou ik het recept wel van willen weten. Jammie! Smaakt gewoon naar meer! 🙂
Mijn vriend gaat voor de aardbeien met vanilleijs en slagroom. De coupe is mooi gevuld en smaakt goed, volgens mijn vriend.

1-P1220539 1-P1220541

Lekker!

  • heerlijke brownie
  • goed gebakken varkenshaas
  • lekkere krokant gebakken aardappelschijfjes

Niet zo lekker!

  • erwtenpuree mocht uitgebreider zijn
  • het half gevulde kommetje frietjes oogt gierig
  • weinig rode wijnsaus bij de schnitzel

7enhalf

Van der Valk, Parallelweg Zuid 185, Nieuwerkerk aan de Ijsel, www.hotelnieuwerkerk.nl

 

 

Geef een reactie

