Foodblogswap: ‘Brownies’ met speculaas

Deze maand probeerde ik weer een recept uit van een ander foodblog. Via een loting kwam ik op de blog ‘She Likes Bento’ terecht. Ik was verrast dat het een Engelstalig blog was. Dat was even een knop omschakelen want ik kijk nauwelijks op Engelstalige blogs. Laat staan dat ik dan hele recepten ga uitpluizen!
Cynni, de blogster, komt wel gewoon uit Nederland. Ze moet enorm van bloggen houden want ze heeft er twee. Eén voor haar persoonlijke interesses en de andere gaat over voeding. Ze houdt net als ik van simpele en snelle gerechtjes.
Op haar blog vind je een heleboel receptjes en het kiezen viel niet zo mee.
Omdat ik eigenlijk nauwelijks iets bak en er ook geen kaas van gegeten heb, heb ik gekozen voor brownies met speculaas. Het recept leek me makkelijk en dus uitermate geschikt voor mij! 🙂

speculaasbrownie

Ik heb wel wat aanpassingen gedaan. Ik houd niet van pure chocolade dus gebruikte ik de melkchocolade met karamel en zout (Chocolonely). Het extra zout uit het originele recept liet ik dan ook weg.
Omdat ik de cacao niet kon vinden in de supermarkt, heb ik maar wat nesquik toegevoegd. Maar dat heeft natuurlijk een heel ander effect want het is een heel ander product. Maar goed… waarschijnlijk is de brownie wel minder krachtig van smaak geworden.

Het uiteindelijke resultaat vind ik iets meer cake geworden maar het is wel enorm lekker!

speculaasbrownie2

Ingrediënten:

  • 200 gram roomboter, ongezouten
  • 120 gram Chocolonely chocolade, karamel met zout
  • 3 eieren
  • 200 gram rietsuiker
  • 100 gram patentbloem
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 1 theelepel gemalen kaneel
  • 2 theelepels nesquik
  • 100 gram speculaaskoekjes

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Zet een ketel met water op het vuur en laat rustig pruttelen.
  • Zet een grote kom in de ketel terwijl het water pruttelt. Doe de chocolade en boter in een kom en laat het au-bain-marie smelten. Roer het door tot een mooi mengsel. Laat dan een beetje afkoelen.
  • Mix de eieren en suiker in een andere kom.
  • Voeg de bloem, nesquik, vanille en kaneel toe. Mix het goed.
  • Voeg dan het chocolademengsel toe. Roer goed door.
  • Breek de speculaas in kleine stukjes en voeg het toe aan het mengsel.
  • Neem een brownie-cakevorm en bedek het met een laagje bakpapier.
  • Giet het deeg in de vorm en zet het nu een 30-tal minuten in de oven.

 

 

Geef een reactie

