Van der Valk – Akersloot

Bij een overnachting in een Van der Valk hotel hoort ook vaak een dinertje.
En dat deden we dus ook in Akersloot! Bij ons hotelarrangement zat een 3-gangenkeuzediner.

aker9 aker10

Voordat we aan tafel gingen, hadden we onze keuze eigenlijk al gemaakt. Want de menukaart zat reeds in onze reservatie-envelop.

Mijn vriend wil het menu graag starten met een fris gerechtje. Hij kiest voor de ardennerham met cantaloupe- en galiameloen met balsamicostroop. Ik kies de gewokte gamba’s in knoflookolie met Spaanse peper.
Hierbij wordt dan wat stokbrood gegeven.

Het bord met ham en meloen is enorm. De streepjes balsamico smaken prima bij de ham en meloen.
Het fruit is alvast in mooie stukjes gesneden. Dat bespaart het snijwerk. Bij dit bordje worden ook twee sneetjes brood met gezouten roomboter geserveerd. Mijn vriend vindt het gerecht heerlijk.
Mijn gamba’s zijn heel mooi gegaard en die olie… wat smaakt dat goed! Het pepertje geeft een pittig smaakje maar het is zeker niet te pikant. Helaas maar twee stukjes brood. Hadden er best nog een paar meer mogen zijn want die olie vraagt gewoon om een dip!

aker2 aker5

aker3

Wanneer we wachten op het hoofdgerecht, krijgen we ook wat uitleg over de saladebar in het restaurant.
We mogen daar zelf onze salade opscheppen. In de saladebar vind je schalen met rauwe groenten en hele reeks dressings. Een mix van pitten vind ik altijd wel lekker op zo’n salade maar dat mis ik hier wel. De groenten zien er fris uit en het is allemaal goed gekoeld. Verder kun je hier ook terecht voor appel- en rabarbermoes. Mijn vriend vindt de rabarbermoes ietsje te zoet maar ik vind het net wel lekker.

 

aker4

We snoepen alvast van onze salades totdat onze hoofdgerechten komen.
Op mijn bord ligt Indiase samosa. Dit is een vegetarisch gerechtje met filodeeg. Het deeg is opgevuld met pikante quorn, aardappel en Indiase kruiden. Daarbij zit nog een frisse salade en komkommeryoghurt.
Ik was vergeten dat hier weer salade bij zat. Het hele kommetje heb ik niet opgegeten maar het smaakte wel weer goed. Het deeg van de samosa vind ik er niet smakelijk uitzien. Het heeft een rare kleur.
Maar gelukkig smaakt dit gerecht beter dan hoe het eruit ziet. Ik ben eigenlijk een echte vleesliefhebber maar deze samosa heeft me overtuigd dat vegetarisch eten ook gewoon lekker en smaakvol kan zijn! De quorn lijkt heel erg op gehakt en de kruiding is perfect. Duidelijk aanwezig maar de komkommeryoghurt remt die pittigheid weer af.

Mijn vriend gaat voor de Duitse biefstuk met gebakken uien en champignons. De presentatie van dit bord kan zeker beter! De smaak is wel gewoon ok. We krijgen ook nog friet, gebakken aardappeltjes en snijbonen.

aker6 aker7 aker8

Dan is het weer tijd voor de nagerechten. Mijn vriend kiest de dame blanche. Dit is een kommetje ijs met een flinke toef slagroom. Daarbij een kommetje chocoladesaus zodat je zelf kunt kiezen hoeveel je erbij wilt hebben.
Ik ga voor de bosvruchtencheesecake met bosvruchtencrème en casissorbet. Dat is een goede afsluiting. Hierin zitten zowel zoete als zure smaken. Het wisselt mooi af.

aker1aker11

Lekker!

  • ruime porties
  • heel vriendelijk personeel
  • saladebar waar je zelf jouw salade kunt opscheppen
  • extra groenten en aardappelgerechten = gratis

Niet zo lekker!

  • presentatie het hoofdgerecht (kleur van de samosa, bordpresentatie van Duitse biefstuk)

8

Van der Valk, Geesterweg 1A, Akersloot, www.hotelakersloot.nl/

Geef een reactie

