Een culinaire route door de Efteling (deel I) – Kaatsheuvel

Het Carnaval Festival, de Python, de Droomvlucht, het sprookjesbos… wie kent het niet?
De Efteling bestaat sinds 1952 en werd in 2013 uitgeroepen tot beste dagattractie van Nederland.
Daar heb ik ook (een héél klein beetje) aan meegeholpen want de laatste jaren bezoek ik het park ook meerdere keren per jaar.
Ik ben dan ook een grote fan. En nee… het zal nooit vervelen! Want ‘de wereld van de Efteling’ is zo gedetailleerd dat ik telkens verwonderd ben als ik dit mooie park bezoek.

efteling

Nu had ik geluk dat ik eind juli mijn bloghobby mocht combineren met een bezoek aan de Efteling. Mijn vriend houdt ook van de Efteling dus ging hij maar al te graag mee!
Ik wist zelf al dat de horeca van de Efteling niet alleen uit friet en frikandellen bestond want in de loop der jaren heb ik natuurlijk al verschillende dingen geproefd. Helaas had ik toen mijn blog nog niet. Maar in mijn blogtijd heb ik de poffertjes van ’t Poffertje, de pannenkoeken van Polles Keuken en het restaurant ‘Welkom’ al getest.
Dit attractiepark heeft zo’n 30 horecalocaties… er valt dus nog een heleboel te happen en te testen!
Mijn dagje ‘Lekker happen’ in de Efteling zal ik samenvatten in dit (en het volgende) blog en waarschijnlijk zijn jullie dan ook overtuigd dat de horeca in de Efteling heel gevarieerd is.

Aan de Pardoes Promenade ligt de Pandadroom. Als je deze 3D-attractie over de wondermooie natuur gezien hebt, loop je vanzelf langs het zelfbedieningsrestaurant ‘Octopus’. Enkele jaren geleden at ik hier een pasta. Die kun je hier zelf samenstellen. Je kiest de soort pasta, de saus en topping. Dit keer ging ik voor een baguette brie en mijn vriend voor een panini met spek en ei. Omdat we er rond half 11 ’s ochtends waren, werden de broodjes vers bereid. Wat een geluk! Ik kreeg een meergranenbaguette met verschillende plakken brie, sla, walnoten en een honing-mosterddressing. Wat was dat een goed begin van de dag! De sla was knapperig en het broodje lekker mals. Dit broodje heeft ook een mooi formaat en werd zeker niet zuinig belegd. De panini van mijn vriend werd opgewarmd tussen een grote grill. Het opwarmen duurde wel eventjes. Tussen de panini lagen enkele spekreepjes en stukken omelet.

octopus

‘De Gebrande Boon’ ligt aan dezelfde promenade als de ‘Octopus’ en grenst aan het pannenkoekenrestaurant ‘Polles Keuken’. Het standbeeld van Pardoes staat hier ook te pronken.
‘De Gebrande Boon’ is een koffiepunt waar je ook terecht kunt voor een cupcake of panini. Wij, het verliefde stel, kozen voor een hartenkoek. Het hart heeft een mooi groot formaat. Zonde om te breken eigenlijk… maar ja, we moeten proeven! De smaak kwam me meteen bekend voor toen ik er in beet. Ja, bitterkoekjes! De amandelsmaak is dan ook duidelijk te proeven. Hij is aan de buitenkant iets harder en aan de binnenkant zachter.

gebrandeboon

‘Polles Keuken’ is het pannenkoekenrestaurant van de Efteling en werd in 2012 geopend. Het interieur ziet er geweldig uit! In het middelpunt van het restaurant staat een grote stoof met allerlei potten, pannen en taarten erop. Boven die stoof hangen twee wielen met allerlei lepels en spatels aan. Die draaien rustig rond maar eens in de zoveel tijd is het spektakel. Dan begint alles heel snel rond te draaien, openen de ovendeurtjes zich en begint er een ketel te fluiten. Dat is een hele belevenis op zich. Niet alleen voor kinderen… maar ook voor de grotere mensjes. 🙂
Op de menukaart, die ook als placemat dient, staan een 10-tal hartige en evenveel zoete pannenkoeken.
Ik koos voor een pannenkoek met banaan en chocoladesaus. Met als extraatje ijs. De tweede pannenkoek was er eentje met spek, ui, kaas en champignons. Deze staat niet standaard op de kaart maar werd op vraag van mijn vriend gemaakt.
De pannenkoeken zijn mooi groot en wat dikker. De banaan werd in de lengte doorgesneden en in twee stukken erop gelegd. Het zou lekkerder zijn, mochten er overal wat schijfjes liggen. Maar misschien is dit ook gewoon praktischer om te maken? De ijs is lekker romig. De chocoladesaus vind ik ietwat vloeibaar en iets te sterk naar mijn smaak maar gemengd met het ijs vind ik dat weer meevallen. De hartige pannenkoek heb ik ook even geproefd. Jammie, ook mooi gevuld. Helemaal niks op aan te merken! In dit restaurant kun je trouwens ook terecht voor ijsjes en taartjes. Geproefd heb ik ze niet maar ik kan alvast vertellen dat ze er heerlijk (en feestelijk!) uitzagen.

polles keuken

Achter Polles keuken, als je richting Marerijk wandelt…kom je langs ‘Rondje van de molen’. Dit is een balie waar je vooral donuts kunt krijgen. De donuts (geen echte natuurlijk!) hangen dan ook rijkelijk gedecoreerd aan de muur. Donuts met roze of chocoladeglazuur vind je in meerdere verkooppunten in de Efteling maar hier vind je alleen de mini-donuts. Die kleintjes hebben we dan ook geproefd. Wij gingen voor de 5 stuks. Ze worden in een frietzak geschept en daaroverheen gaat dan poedersuiker (op vraag – voor ons maar een beetje). Kleine donuts had ik nog nooit geproefd en ze smaken dan ook heel anders dan de grotere donuts. Deze zijn krokanter, smaken meer naar oliebollenbeslag en zijn ook vettiger. Wij komen tot het besluit dat we de grote roze Eftelingdonut toch veel lekkerder vinden!

rondje van de molen

In Marerijk, langs het vernieuwde zelfbedieningsrestaurant ‘Het Witte Paard’, ligt nog een horecapunt. Bij ‘Grootmoeders Keuken’ kun je kiezen uit verschillende broodjes: broodje saté, broodje van ons grootmoeder, broodje van ons moeder en het gewone broodje bal. Wij kozen voor het broodje van grootmoeder. Dit is een wit, hard broodje gehaktbal met uiensaus en witte kool. Tijdens het opscheppen dacht ik dat ze de witte kool vergeten was…dus vroeg ik er nog eens achter. Het bleek toch al op het broodje te zitten. Heel goed verstopt dus…
Ook droop de saus heel erg uit het bakje omdat het bakje aan de zijkanten openingen heeft. Wat een geklieder! Een bakje zonder openingen was in dit geval een must om geen vuile kleren of schoenen te krijgen. Toen we het broodje open klapten, zagen we dat er zuinig gedaan was met het vlees. Een stevig, rond stuk maar de andere twee stukjes waren de dunne uiteinden van een gehaktbal. Dit was toch wel een tegenvaller. De saus smaakte trouwens wel lekker, alsof je oma het maakte. De combinatie met de witte kool was ook prima en het gehakt was heerlijk mals.

grootmoeders keuken

Wat trouwens helemaal nieuw is, is de pop-upstore van La Place.
Dit tentje kun je vinden bij de speelweide en staat er tot 31 augustus 2014.
Hier kun je terecht voor sappen, fruit en smoothies. Alles wordt ter plekke bereid, is natuurlijk en dagvers!
De sapjes van La Place heb ik wel vaker getest en daar ben ik altijd tevreden over.
Wij kozen dit keer voor een kleine beker met aardbeien (én slagroom).
Het presenteert leuk in die verpakking en de aardbeien smaken heerlijk vers en zoet.
Een mooi, gezond (de slagroom er niet bij gerekend!) tussendoortje…

laplace

 Wat we verder nog geproefd hebben in de Efteling, lees je morgen in deel II! 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Een culinaire route door de Efteling (deel I) – Kaatsheuvel

  1. Pingback: 2015, een nieuw blogjaar! | Lekker Happen - Foodblog

  2. Pingback: GETEST: Polles Pannenkoekenboek | Lekker Happen.com - Foodblog

Geef een reactie

