Foodblogswap: Lasagne met spinazie en kip

Ik mocht deze maand koken van de foodblog van ‘Pure Foodie‘ koken. De foodblogster is Kim, een meid van 27, die verzot is op koken en eten! Gezond eten vindt ze heel belangrijk maar toch heb ik dan net gekozen voor het ‘ongezondere’ lasagnerecept. Maar het zou wel heel smakelijk zijn! Dat komt dus goed uit! Ik ben benieuwd!

Ik koos voor een lasagne met kip en spinazie (lasagne à la lekker romig, zoals Kim het noemt) omdat ik nu eenmaal heel erg van pasta houd.

foodblogswap mei2014

Wat me opvalt in het oorspronkelijke recept is het gebrek aan hoeveelheden. Hoeveel kipfilet, kaas en spinazie?
Ik neem er dan maar een gokje op. Ik weet ook niet goed voor hoeveel porties het recept is.
Na het lezen van het recept (en na mijn supermarktbezoek) kom ik er ook achter dat er ook lasagnebladen nodig waren. Gelukkig staat er nog een voorraad in mijn kast!

De lasagne smaakte trouwens wel heerlijk! Ik heb de lasagne trouwens afgewerkt met een laagje gezeefde tomatensaus. Die had ik nog staan.

Ingrediënten:

  • 800 g kipfiletblokjes
  • 750 g ricotta
  • 400 ml volle room
  • 6 eieren
  • peper
  • zout
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 15-tal verse basilicumblaadjes
  • boter
  • 2 uien
  • 3 tenen knoflook
  • 3 grote zakken spinazie
  • 1 pak lasagnebladen
  • (eventueel een laagje gezeefde tomatensaus als afwerking)

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Meng de ricotta, slagroom en eieren in een kom.
  • Voeg wat peper, zout, paprikapoeder en verse basilicumblaadjes toe.
  • Kruid de kipfiletblokjes met wat peper en zout.
  • Verwarm een pan met wat boter en bak de kipfilet bruin aan.
  • Snijd ondertussen een ui.
  • Verwarm een andere pan met wat boter en bak de ui glazig. Voeg na enkele minuten knoflook toe door middel van een knoflookpers.
  • Voeg nu beetje bij beetje de spinazie toe en laat ze slinken.
  • Nu gaan we de ovenschaal opvullen. Begin met een laagje roommengsel, dan een laagje spinazie en daarna een laagje kip. Leg er dan lasagneblaadjes op en bouw de lasagne in die volgorde verder op.
  • Werk de schotel nu af met mozarella en Parmezaanse kaas.
  • Zet de schotel nu een 40-tal minuten in de oven.

 

Geef een reactie

