Mama di Kookt – Valkenswaard

Vorige dinsdag, rond 17 uur, spraken mijn vriendin en ik af bij ‘Mama di Kookt’. Na het proeven bij Pinchos en OnzOma (die helaas wel gesloten werd) vond ik het leuk om ook eens bij ‘Mama di Kookt’ langs te gaan.

Dit restaurant belooft ons informeel eten in een Italiaanse sfeer waar versheid belangrijk is.
Omdat we nogal laat reserveerden, hadden ze voor ons alleen nog hoge tafeltjes. Maar dat was geen probleem.
Ze zaten prima! Alleen minder handig als je even iets uit je handtas moet grijpen. Maar eens je zit, zit je goed.

De vriendelijke bediende wil ons even het principe uitleggen van het restaurant en we beslissen om voor de all you can eat te gaan oftewel de MANGIARE E BASTA.

Hier kun je kiezen uit een hele lijst recepten en kun je blijven bestellen, zolang de keuken open is (tot 22.15 uur).
De keuze is groot. En er staan zowel voor- als hoofdgerechten op. Grotere en kleinere gerechtjes. De desserts kun je achteraf ook bestellen maar die moet je dan apart betalen.
We beslissen om bij het begin van de menukaart te beginnen en zo stilletjes de lijst af te werken met gerechtjes die ons interessant lijken.

Om de avond goed te beginnen, krijgen we amuse. Een heerlijk komkommersoepje in een klein glaasje en daarbij een mandje met ciabattabrood en kruidenboter. Smullen!
Dan bestellen we de gerechtjes… Mijn vriendin begint bij de brushetta del Giorno. Dit zijn twee brushetta’s belegd met zalmsalade en rauwe ham.
Ik begin met een frisse salade met ham. Heerlijk is dat! De dressing past ook perfect!

19 17

18

Daarna volgt al vlug een paprika-tomatensoep. Die schijnt heerlijk te smaken. Ik ga voor een carpaccio met truffel. Wat is dat lekker zeg!! Echt een aanrader op de menukaart!

16 1
Later op de avond zal mijn vriendin nog een carpaccio met basilicum bestellen. De basilicum laat zich dan niet zozeer in de verse blaadjes zien maar hij is verwerkt in de dressing.

15

Daarna zien we iets op de kaart staan wat we niet begrijpen ‘lumanche’. Dit blijken slakken te zijn. En daar wil ik me dan best wel eens aan wagen. De slakken zijn ontdaan van hun schelp wat het eten makkelijk maakt. Er zitten ook stukjes brood bij om even te dippen. Het smaakt ok. Leuk om eens geprobeerd te hebben maar verder niet zo spectaculair. Ook wat vettig met die heleboel olie eronder. Ook knarsen mijn tanden tussendoor van de stukjes schelp. Dat voelt niet zo prettig.

14 13

Mijn vriendin gaat trouwens voor de Duivelse garnaaltjes die weer lekker smaken. Ze hebben een beetje pit maar het is zeker niet overdreven! Ook de bestelde champignons en het groentetaartje smaken. De rode saus op het bord vind ik dan wel weer iets minder mijn smaak.

9 3

Ook bij de rest van de gerechtjes snoepen we zeker. Het ene is al beter dan het andere. En natuurlijk ontbreken ook de pasta’s niet: pasta met gamba’s (11 stuks!), tortellini (lekker!), zwarte pasta met dun gesneden rundvlees en een spaghetti gricia met wat spekblokjes (saus mocht iets steviger… best vloeibaar).

10 11

7 8

En natuurlijk gaan we ook voor de stukken vlees en vis. De varkenshaas Marengo had een lekker sausje, mooie paddenstoelen op het bord en het vlees wat mooi rosé gebakken. De kip met truffeljus en risotto was ook een succes!
Het enige gerecht waar ik iets anders van had verwacht, was de botervis met citroenboter. De citroenboter die erop lag was minimaal en de rode tomatensaus was teveel aanwezig. Het smaakte goed maar toch… De vis werd wel weer mooi bereid.

2 4

6

Lekker!

  • mooie gerechtjes voor een mooie prijs
  • vriendelijke bediening (vooral de dame die ons in het begin ontving, deed het erg goed!)
  • ruime keuze
  • de gerechtjes komen vlot ook al is het druk

Niet zo lekker!

  • de presentatie van de botervis was anders dan verwacht
  • vele stukjes schelp tussen de slakken (knarsende tanden!)
  • sommige gerechten op de menukaart missen wat vertaling

8

 

Mama di Kookt, Karen Mollenstraat zuid 78, Valkenswaard, http://www.mamadikookt.nl/

2 thoughts on “Mama di Kookt – Valkenswaard

  1. Hoi, ik heb je artikel gelezen en kan je volgen in je beoordeling. Vlotheid, vriendelijke bediening, goeie prijs – kwaliteit is belangrijk. Misschien kan er hier en daar wat aan de presentatie gewerkt worden, maar over het algemeen te zien een lekkere avond 🙂

Geef een reactie

