Mayur Kitchen – Zwolle

Tijdens ons weekend weg in Zwolle zijn we op zaterdagavond Indiaas gaan eten.
Via google kwamen bij het restaurant ‘Mayur Kitchen’ uit. Dit restaurant ligt aan de Melkmarkt.
Ze serveren Indiase gerechten maar ook gerechten uit hun vaderland Bangladesh.

Dat Mayur ‘pauw’ betekent, merken we aan de grote ‘schilderijen’ met pauwenveren. Het restaurant is heel mooi ingericht met beige en gouden tinten. Het komt sfeervol over en de stoelen zitten heel goed! De tafels ziin ook al
leuk gedekt met tafellopers en glazen.

mayur11

Bij de ingang werden we vriendelijk onthaald en werden we naar onze tafel geleid. We zitten dichtbij de bar en keuken.
We krijgen nog even uitleg over de verschillende mogelijkheden. Op de kaart staat de geschiedenis van het restaurant. Blijkbaar werd het gestart als een huiskamerrestaurant in Pierik maar uitgebreid tot een echt restaurant in het centrum van Zwolle.

De menukaart voor het diner bestaat uit voor-, hoofd-, bij- en nagerechten. Verder kun je ook nog voor vier verschillende standaardmenu’s gaan waar je driegangen krijgt. Omdat we vinden dat de keuze daarin vrij beperkt is, stellen we ons eigen menu samen met een hoofdgerecht met bijgerechten. Naderhand nemen we dan ook nog een toetje.

mayur2

Het handige aan deze kaart is het aantal pepertjes dat achter het gerecht staat. Ook de beschrijving helpt want de namen zijn echt typisch Indiaas en dus niet te ontcijferen.
Omdat ik zelf niet zo van heel pikant eten houd, neem ik er eentje zonder pepertjes. Ik kies voor het nummertje 20 ‘Kashmiri’. Dit is een romige curry met cashewnoten, rozijnen, exotische vruchten en amandelschaafsel. Voor mij klinkt dat heerlijk en vooral heel helder. Bij deze curry kun je kiezen uit kip, gamba’s of lam. Ik kies voor de kippenblokken. Voor de lam en gamba’s moet je ook 2 euro bijbetalen.

Mijn vriend bestelt een gerecht uit de categorie ‘tandoori grill gerechten’ en hij kiest de hete kip Tikka. Dit is een kipfilet gemarineerd in een mix van yoghurt, knoflook, groene pepers, munt en spinazie.
Daarbij bestellen we ook nog krokante aardappelen en twee soorten naanbrood (met knoflook en de zoetere die gevuld is met lychee, mango en cashew).

Voordat we aan onze hoofdgerechten beginnen, krijgen we ook nog een mandje met papadums. Dit is een krokante schijf die je kunt dippen in één van drie sausjes. Wat voor sausjes het precies waren, weet ik niet meer. Maar het sausje met de kleine stukjes tomaat erin (het leek wel salsa maar dan wat anders van smaak) smaakte heerlijk. Het middelste sausje was wat wennen. Maar uiteindelijk ging alles op.

mayur1

Een vijftal minuten nadat het mandje opgesnoept werd, bracht de bediening onze hoofdgerechten al aan tafel.
De gerechtjes zitten in hele mooie kommetjes. Past natuurlijk helemaal bij het restaurant en de sfeer.
De aroma’s van het eten komen je ook al tegemoet. Heerlijk!

mayur4 mayur3

Mijn curry is lekker romig en bevat enkele grotere vruchten. De curry smaakt heerlijk bij de rijst en ik dip er regelmatig mijn naanbrood in. Het naanbrood met de lychee had ik iets exotischer van smaak verwacht. Het naanbrood met de knoflook is heerlijk! De kip smaakt trouwens ook perfect en is heerlijk zacht en sappig!

mayur5 mayur6

Het gerecht van mijn vriend is echt gemarineerd en bestaat dus vooral uit kippenblokjes met veel smaak. Het gerecht kreeg twee pepertjes op de kaart. De pepertjes branden dus ook vrij goed in de mond. Maar het is niet overheersend. De aardappeltjes lijken wat platter en de groenten zijn niet zo aan mijn vriend besteed omdat hij gewoon niet van wortel en komkommer houdt. Maar ik smul er zeker van!

mayur7 mayur8

mayur9

Omdat er nu nog een beetje bij kan, nemen we nog een nagerechtje.
We krijgen de kaart en mijn oog valt op iets aparter: gebakken melkballen in rozensiroop.
Mijn vriend gaat voor het meer Hollandse gerecht: vanilleijs met kletskop, chocoladesaus en slagroom.

Het gerechtje ziet er leuk uit maar voor 6,95 euro had ik meer verwacht mijn gerechtje. Het mocht iets uitgebreider. Verder zijn de melkballen heel lekker. Het is trouwens een gebakje op basis van ingedikte melk die na het frituur in een siroop gedompeld werd.

mayur12 mayur13

Als afsluitertje van de avond bestellen we nog een koffie en Indiase thee. De thee smaakt heerlijk naar kaneel! Echt lekker!

mayur10

Lekker!

  • duidelijk menukaart
  • vriendelijk bediening
  • heerlijk sappige kip
  • leuk gepresenteerd in schaaltjes

Niet zo lekker!

  • echte grote eters hebben net genoeg/niet genoeg
  • nagerechtje wat prijzig voor de hoeveelheid

8enhalf

Mayur Kitchen, Melkmarkt 42, Zwolle, http://www.mayurkitchen.nl

 

 

Geef een reactie

