de Zwaan – Borkel & Schaft (2)

Met mijn verjaardag gingen mijn vriend en ik een hapje eten om de verbouwingsellende te vergeten! Oh, dat rijmt! 🙂

Ik wilde niet te ver gaan maar toch lekker eten. Dus zijn we net over de grens gereden en zijn we bij de Zwaan binnengestapt. Begin april was ik hier ook al eens met een vriendin gaan eten en dat was toen erg lekker!

Ook deze keer kozen we voor het ‘Petit Zwaan menu’. Op dit novembermenu gelukkig ook enkele wildgerechten.
Daar heb ik dus vooral uit gekozen maar er staan ook meer standaardgerechten op. Voor ieder wat wils: vlees, vis of vegetarisch.

Elke maand maken ze een menu dat ze uitprinten op een stevig blaadje papier. We kozen voor het 4-gangenmenu maar ook een 3-gangenmenu is mogelijk. Het is natuurlijk ook mogelijk om de gerechten als à la carte te bestellen.
Ook de speciale prijs van 50% korting op het tweede menu was nog steeds van toepassing.
Dit lijkt me een goede formule en zelfs op een gewone donderdagavond, in dat kleine dorpje, zat het hier vol!

zwaan1

We bestellen eerst een aperitief. Een flink glas gevuld! Ik ben zelf niet zo van de sterkere drankjes (tenzij ze mierenzoet zijn!) dus heb deze halverwege doorgespeeld naar mijn overkant. Want mijn vriend vond dat wel lekker! Tussendoor krijgen we ook nog een mandje met bruin en wit stokbrood. Daarbij nog een schoteltje met kruidenboter, een paar vlootjes roomboter en twee potjes met grof zeezout en olijfolie.
Dat smaakt altijd! En op zulke momenten ben ik altijd blij dat mijn vriendje geen boter lust! 🙂 Dan kan ik blijven smeren!

zwaan2 zwaan3

Als voorgerecht ging ik voor het ‘heerlijk wild’… dun gesneden hertenrugfilet met zoetzure stroop van mango en twee wildkroketjes. Wow! Wat was dat lekker! Dat was voor mij meteen een goede start!
Mijn vriend koos voor de carpaccio van ossenhaas. Hij was alleen vergeten te vertellen dat hij niet van kaas hield.
Op zijn bord lag dus een grote hoeveelheid Parmezaanse kaas. De kaas maar een beetje aan de kant gelegd… en al de rest ook goed opgegeten! Want het smaakte…

zwaan4 zwaan5

Na de heerlijke voorgerechten krijgen we onze soepjes.We gaa voor de wildbouillon met paddenstoelen en selder én een tomaten crèmesoep (op vraag zonder de dubbele room). De bediening vraagt ons ook of ze het broodmandje nog eens mogen bijvullen.
Graag! De soepjes smaken. Ik kom er wel meteen achter dat ik niet zo van de bouillonsoepjes ben. Volgende keer toch maar weer een crèmesoep.
zwaan6 zwaan7

Na het afruimen van de soepkommetjes en wat wachten komen de hoofdgerechten. Om mijn wildmenu verder uit te breiden heb ik gekozen voor de huisbereide stoverij van haas met rode kool en aardappelkroketjes.
Meer herfst dan dit kan haast niet op één bord!
Mijn vriend gaat voor de verse Noordzeetong. Hier moet hij wel een toeslag van 7,50 euro voor betalen. Deze is in roomboter gebakken met garnaaltjes.
Buiten het harde stukje dat in mijn stoverijtje zit, smaakt dit best goed. Beetje droger vlees maar een lekker sausje.
Zelfs de rode kool (dat eigenlijk niet mijn favoriete groente is) smaakt ok. Wel een beetje droog bovenop. De aardappelkroketjes zijn heerlijk om te dippen. Helaas wel weinig kroketjes voor 2 personen. (Maar ik neem aan dat we dat gewoon hadden kunnen bijvragen – maar niet gedaan-). Helaas wel nog meer rode kool als bijgerecht. Een kommetje salade en een bordje met aardappelblokjes met erwtjes. De aardappelblokjes hadden nog iets meer gebakken mogen zijn. Ik vond ze nog vrij hard.

zwaan8 zwaan9 zwaan10

Na het hoofdgerecht moesten we een heel lange tijd wachten… Het merendeel van de tafeltjes (én tafels – want er waren ook twee grotere groepen) moesten tegelijkertijd hun nagerecht krijgen.
Dat duurde dus even!
Uiteindelijk kwamen onze nagerechten ook… mijn kaasplankje werd begeleid door een groot tafelvuurwerk (want het was mijn birthday – goed geregeld, Martijn!).
En mijn vriend kreeg zijn Normandische crêpes met gebakken appeltjes, calvados én vanilleroomijs.
De crêpes waren leuke gepresenteerd in die komvorm maar té knapperig! Dat bord werd dus niet helemaal opgegeten.
Mijn kaasplankje smaakte goed. Een stukje noten-vijgenbrood, geserveerd met vier soorten kaasjes van het Catharinadal uit Achel. De Grevenbroecker herkende ik natuurlijk meteen als Achelse. Dat is de blauwe schimmelkaas die Achel toch wat bekender gemaakt heeft. Wat ik verder nog gegeten heb aan kaas, weet ik niet precies. Een pittig kaasje, een gewone kaas en een kaas met bepaalde kruiding in. Een beetje uitleg had ik nog wel graag gekregen, tussen het vuurwerk door! 🙂 Of net erna. Het stukje noten-vijgenbrood was trouwens ook heerlijk. Beetje klein wel, zeker als je wat brood of een toastje mist.

zwaan11 zwaan12 zwaan13

Lekker!

  • ook gedacht aan het wildseizoen op de kaart
  • heerlijk voorgerecht met de wildkroketjes
  • ruime borden
  • vriendelijke bediening

Niet zo lekker!

  • het lange wachten na het hoofdgerecht
  • de crêpes waren te hard

7

de Zwaan, Mgr. Kuijpersplein 18, Valkenswaard (Borkel & Schaft), http://www.zwaanborkel.nl

 

Geef een reactie

