Foodblogswap: Aardappel-appel ovenschotel

Deze maand heb ik aan twee foodblogswaps meegedaan. Omdat Annemieke niet meer kon koken van Judith’s blog heb ik het die taak even op me genomen.

Judith heeft de liefde voor eten met de paplepel meegekregen van haar familie. Hier tref je dus allerlei soorten recepten aan maar ook wat reviews en nieuwtjes.

Ik ben weer eerst door de recepten gegaan. De blog bestaat sinds september 2013 dus een hele grote keuze was er nog niet. Maar toch enkele leuke receptjes gevonden. Ik wilde eerst voor het snelle dessertje gaan met mango en pistache. Maar mijn keuze viel uiteindelijk voor de aardappel-appel ovenschotel.

Een echte Hollandse pot… daar had ik zin in! Makkelijk en het kan niet mis gaan. Zo heb ik het graag.
Heb wel wat knoflook toegevoegd en iets meer aardappelen.

foodblogswap

Ingrediënten:

  • 500 gram rundergehakt
  • 2 wortelen
  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook, geperst
  • 2 appels
  • 1 eetlepel Kaapse mosterd
  • 1,3 kg pureeaardappelen
  • 1 eetlepel boter
  • scheutje melk
  • nootmuskaat
  • peper
  • zout
  • olijfolie

Bereiding:

  • Schil de aardappelen en verdeel ze in gelijke stukken. Kook ze gedurende een 20-tal minuten.
  • Zet ondertussen de oven op 190 graden om voor te verwarmen.
  • Snijd de uien fijn.
  • Snijd de wortelen in blokjes.
  • Verwarm een pan met olijfolie. Bak de ui glazig voor een 3-tal minuten.
  • Voeg dan de geperste knoflook toe. Roer die erdoorheen.
  • Voeg dan de wortelen toe en roer voor een 3-tal minuten.
  • Voeg dan het gehakt toe. Kruid bij met peper en zout.
  • Voeg dan de mosterd toe en roer alles goed tot het gehakt rul gebakken is.
  • Als de aardappelen gekookt zijn, giet je ze af. Voeg dan de melk en boter toe.
  • Kruid flink met peper, zout en nootmuskaat. Stamp de aardappelen fijn tot een puree.
  • Doe het gehakt in een ovenschaal.
  • Doe er dan de puree overheen. Maak de puree glad.
  • Snijd de appels in dunne plakken en leg ze bovenop de puree.
  • Zet de schotel nu een 20-25 minuten in de oven.
Geef een reactie

