Foodblogswap: Texas Chili

Deze maand had ik het genoegen om te koken van de blog van Lindsay (Lindsays Cooking).
Net zoals ik wordt ze vaak wakker om dan al meteen na te denken wat te gaan koken die dag.

Zoals ik altijd met de foodblogswap doe, is eerst door alle recepten scrollen.
Mijn oog valt bij het scrollen voornamelijk op de hoofdgerechten. Het stoofpotje ‘Boeuf Bourguignon’ en de kippenvleugels spraken me aan.

Ik ben uiteindelijk voor de Texas Chili gegaan. Dit was het eerste gerechtje op haar blog en net zoals ik maakte ze chili altijd met gehakt. Dit keer dus met stoofvlees.
Het resultaat was lekker. De bonen kwamen goed uit. De kruiding was pittig maar over the top…

De garnering die Lindsay erbij had gebruikt, heb ik weggelaten. De hoeveelheden heb ik vergroot.

texas chili

Ingrediënten:

  • boter
  • 3 uien
  • 4 flinke tenen knoflook
  • 1,2 kg stoofvlees
  • 2 koffielepels komijn
  • 1 koffielepel oregano
  • 1 eetlepel paprikapoeder
  • goede draai aan de gedroogde chilimolen
  • 1,5 verse rode peper
  • 5 laurierblaadjes
  • 1 groot blik tomatenblokjes (800 gram)
  • halve liter bruin bier (bv. Bokbier bijvoorbeeld)
  • 250 gram kidneybonen

Bereiding:

  • Snijd de ui fijn.
  • Verwarm een pan met wat boter en bak de ui glazig. Pers de knoflook erbij. Meng goed.
  • Kruid bij met komijn, oregano, paprikapoeder en gedroogde chili.
  • Snijd de blokjes vlees in kleine stukjes.
  • Voeg het vlees toe in de pan en bak het bruin aan.
  • Voeg de tomatenblokjes, verse chilipeper, de laurierblaadjes en het bier toe.
  • Zet het vuur lichtjes aan, zet het deksel erop en laat zo’n 2,5 uur pruttelen.
  • Roer tussendoor eens goed door.
  • Voeg dan de bonen toe en laat nog een 20-tal minuten doorpruttelen.

Serveer met rijst.

Geef een reactie

